Mjärdevi Science Parks lunchevent på Linköpings universitet med FOI och LinTek

News   •   Feb 21, 2013 16:06 CET

Martin Rantzer och Joakim Rydell från FOI, Totalförsvarets Forskningsinstitut, var huvudattraktionerna vid Mjärdevi Science Parks lunchevent tillsammans med LinTek (teknologkåren vid Linköpings universitet) torsdagen den 21 februari.

Ett nittiotal studenter fick tydligt klart för sig hur otroligt bred FOI:s verksamhet är med exempel från försvarsengagemang, samhällsengagemang och innovationer som lett till nytta i både befintliga och nystartade företag. Exempel på detta är Autolivs Pedestrian Protection Systems som används i samband med Night Vision. Bilar som är utrustade med IR-kameror kan upptäcka och varna föraren för fotgängare i såväl mörker som tät dimma.

Ett annat exempel är falldetektorn som FOI har utvecklat tillsammans med Leanlink och Hälsans Nya Verktyg. Det är faktiskt Microsoft Kinect som ligger till grund för systemet som kan larma om en person trillat omkull i sin lägenhet och inte reser sig upp inom en kortare tidsperiod.

EvaMarie Törnström från Mjärdevi Science Park AB gav en kortpresentation av parken med sina 260 företag och närmare 6 000 anställda, men berättade främst om den nya satsningen creActive som ska kommer att öppna hösten 2013 för att på ett helt nytt, gränsöverskridande och kreativt sätt vara en lokal i tre plan på över 700 kvadratmeter som underlättar mötet mellan studenter, företag, projekt och forskning.

Här får universitetet ökade kontaktytor mot näringslivet, här hittar studenterna mentorer, här hittar företagen sina medarbetare. Här finns plats för exjobbare, tentapluggare eller för att bara träffas och trivas. Här sås fröet till framtidens innovationer.

Du kan läsa mer om FOI på hemsidan www.foi.se

Det finns också en artikel om FOI ”Research for a safer future” i Mjärdevi Magazine 2-2012

Läs mer om Mjärdevi Science Park på www.mjardevi.se

Läs mer om creActive Mjärdevi genom att klicka här.

Klicka här för att se inslaget om creActive i Corren 24.