November månads första nyhetsbrev från Mjärdevi Science Park

News   •   Nov 01, 2010 16:43 CET

Bra press ger bättre affärer

Den 11 november 2010 arrangerar Mjärdevi Science Park AB ett lunchföredrag med fd landshövding Björn Eriksson och Johan Backarp från Hantera Media.

Bra uppmärksamhet i medierna bidrar på ett både trovärdigt och kostnadseffektivt sätt till positiv uppmärksamhet för ett företag. Nuvarande och blivande kunder, medarbetare, uppdragsgivare och samarbetspartners både läser och ser på nyheter varje dag.

Johan Backarp från Hantera Media inleder med att tala om dagens mediearena där sociala aktiviteter är mycket viktiga i den framtida kommunikationen. Detta bygger mycket på att man har en kommunikationsplan och en kommunikationsstrategi. Johan kommer dessutom att tala om vikten av att vårda sitt varumärke.

Därefter tar fd landshövding och rikspolischef  Björn Eriksson vid och utifrån sin mångåriga erfarenhet beskriver vikten av strategiskt tänk kring mediearenan. Hur företagen kan dra nytta av dess kraft för att nå ut med sina budskap. Vad är en nyhet och hur kan man göra?

Tid: Torsdagen den 11 november kl 11.00
Plats: Lilla Matsalen, Collegium, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park
Kostnad: Du betalar din egen lunch. Mjärdevi Science Park AB bjuder på föredragen.
Anmälan: Senast tisdagen den 9 november via nedanstående länk.
Klicka här för anmälan!

Mer information: EvaMarie Törnström, Kommunikationsansvarig Mjärdevi Science Park AB, 013-20 53 59

Mjärdevi bloggar

Nu har även Mjärdevi Science Park AB anslutit sig till gänget av bloggare. I bloggen kommer du att få läsa lite mer av det som försiggår "bakom kulisserna",dvs sådant som är på gång men inte riktigt har kommit ut i nyhetsartiklar eller på hemsidor. Ännu.

Här hittar du Mjärdevi Science Parks blogg. (Om du klickar på "Follow på Tumblr" så får du reda på varje gång bloggen uppdateras.

Övriga bloggar inom Mjärdevi hittar du här. Och om du också har en blogg som behandlar Mjärdevi, hör av dig till EvaMarie Törnström, så lägger vi in en länk till bloggen på sidan.

Phoneras datacenter ger sommarväglag

Utanför Phoneras och dotterbolaget Netcamps lokaler i Mjärdevi i Linköping finns slingor med vattenrör utlagda under asfalten. När värmen från datahallen leds ut blir resultatet en snöfri parkering under vinterhalvåret.

Läs mer om datahallen med alla dess finesser här.

AddBIO får SKAPA-stipendium

LEAD- och Mjärdeviföretaget AddBIOs VD Trine Vikinge har mottagit en check på 100 000 kr från det nationella SKAPA stipendiet för deras uppfinning Skruvcoat, som gör det lättare att laga benbrott hos personer med benskörhet.

Läs mer om beläggningen som ger starkare ben runt implantaten.

Kunskapspriset 2010 till CMIV-forskare

Som så ofta när det gäller vinnare av Kunskapspriset brukar man kunna säga att de brinner för sin sak. Det som skiljer dessa brinnande kunskapsspridare är att denna eldfägnad tar sig många olika uttryck. När det gäller Anders Persson, verksamhetsledare för CMIV i Linköping – som delar priset med professor Anders Ynnerman – ger han närmast intrycket att vara som en Duracellkanin med ett inbyggt och ständigt påsatt evighetsbatteri.

Läs mer på Kunskapsprisets hemsida.

CMIV visar verkligheten

Utvecklingen av magnetkamera, datortomografi och ultraljud har gått framåt och undersökningar som görs med dessa metoder genererar allt större mängder information. Utmaningen är att kunna hantera dessa informationsmängder så att de gör verklig nytta i medicinska tillämpningar. CMIV i Linköping är bland de främsta i världen på just detta.

Läs mer i artikeln på Mjärdevi Science Parks hemsida.

Landshövdingen på besök i Mjärdevi

Östergötlands relativt nytillträdda landshövding Elisabeth Nilsson besökte Mjärdevi Science Park under fredagen den 29 oktober. Hon inledde dagen med att hålla ett kort föredrag vid Mjärdevi Företagargrupps frukostmöte fick därefter fördjupad information från Mjärdevi Science Parks VD Sten Gunnar Johansson om hur arbetet med och i parken bedrivs. Därefter var det dags för studiebesök hos några av företagen i parken.

Läs mer om Elisabeth Nilssons dag i Mjärdevi här.

Prenumerera på Mjärdevis nyhetsbrev

Du som inte redan är prenumerant anmäler dig här.