East Sweden Evolution vässar 11 bolag inom internationalisering och digitalisering

East Sweden Evolution fokuserar på digitalisering, internationalisering och styrelsekompetens för 11 unga tillväxtbolag från regionen, som har utvalts att ingå i projektet. Under två år kommer bolagen att delta i workshops, coaching och vid den internationella konferensen Web Sumit under 2016 och 2017 för att sedan kunna expander på den internationella marknaden med digitalisering som en naturlig plattform.

De utvalda bolagen representerar en bredd av verksamheter från olika delar i regionen. Bland annat återfinns några av bolagen som företagsinkubatorn LEAD arbetar med; Goli, Wematter, Instudy och Perkit, det finns även LEAD-alumner med i gruppen som till exempel Agricam. Dessutom har bolagen Online Voices, Briteback, Rockan, Edit & Björnen, Sibship och Lighten your day vunnit plats i projektet.

- Vi tror att den breda representationen av företag kommer att tillföra stor kunskap och inspiration till bolagen i projektet, men också bidra till den önskvärda utvecklingen, säger Lena Miranda, vd för Mjärdevi Science Park. Att bolag är i olika skeden, från olika branscher och med olika kompetenser tror vi bli mycket fruktsamt, när de får möjligheten att jobba tillsammans.

Målet är att företagen vid projektet slut ska ha påbörjat en aktivitetsplan för att etablera sig på den internationella marknaden. För de som redan påbörjat denna resa, handlar det om att få kraft och kunskap att accelerera utvecklingen. Projektet drivs av Mjärdevi Science Park i samarbete med LEAD och Hyper Island, och stöds av Tillväxtverket.

- Att skapa attraktiva möten och samarbeten mellan grupper från olika brancher vet vi av erfarenhet kan ge många positiva effekter och ibland till och med ge upphov till nya bolag. Säger Christian Berger, vd på LEAD.Vi tror att projektet kommer att bidra till ökad kunskap inom digitaliering, något som inte bara kommer vara nyttigt för bolagen utan även framtida bolag i regionen.

Under projektets gång kommer fler intressenter att kunna följa bolagens utveckling via en blogg.

- Projektet blir kompetenshöjande både för de deltagande bolagen liksom för oss aktörer som jobbar för att stötta företagen i deras tillväxt. Självklart ska vi se över möjliga samarbeten med Business Sweden, Almi, Östsvenska Handelskammaren, Region Östergötland med fler och se hur detta projekt kan utgöra en viktig pusselbit i helheten, säger Lena Miranda.

För mer information:

Lena Miranda, VD Mjärdevi Science Park AB, lena.miranda@mjardevi.se

• internationalisering

Mjärdevi Science Park är ett kommunägt bolag som arbetar för att erbjuda optimala tillväxtförutsättningar för innovativa företag och tillväxtmiljöer i Linköping. Vi vill få människor och företag att utvecklas och driver även mötesarenan creActive Mjärdevi på Teknikringen 7.