Ett helt nytt sätt att skapa en multiarena för idéer

Press Release   •   Jun 07, 2013 10:12 CEST

När nu creActive Mjärdevi skapas I de tidigare tennishallarna på Collegium i Mjärdevi Science Park har mycket av arbetssätten lånats från de ledande teknikföretagen. Vi pratar om agilt arbetssätt, om open source, om crowdsourcing  mm gällande alla typer av resurser som behövs för att idén om en mötesplats för alla ska bli verklighet.

Öppenhet, delaktighet och engagemang är ledord. Exempelvis är alla intresserade välkomna till de projektgruppsmöten som hålls varje tisdag kl 09.15 på Mjärdevi Science Park AB:s kontor.

- Idén om en multiarena för mötet mellan olika typer av människor uppkom för flera år sedan hos oss, säger EvaMarie Törnström som är kommunikationsansvarig på Mjärdevi Science Park AB. I vårt dagliga nätverksarbetande hörde vi ofta att man önskade sig en arrangörsneutral lokal med det där lilla extra, både för stora och små möten. En lokal som både kunde bokas för arrangemang och som man kunde titta in till helt spontant för att ta en kopp kaffe. En lokal för studenter att plugga i eller anordna evenemang i. En lokal där företag kan presentera sina produkter. Helt enkelt en lokal där alla typer av människor med alla typer av idéer kan mötas.

Så småningom började idéerna ta form. Lokalen hittades i Collegiums före detta tennishallar som nu byggts om till superfräscha lokaler. Finansiering för de första åren hittades hos Linköpings kommun, NuLink, Westman-Wernerska fonden, Östsam, Länsstyrelsen, SiSP/VINNOVA och ett stort antal företag och organisationer.

- Nu arbetar vi för fullt med att inreda de över 700 kvm så att de ska bli något alldeles extra, säger Martin Mileros som är verksamhetsansvarig för creActive Mjärdevi. Vi arbetar ”agilt” och med crowdsourcing när det gäller idéer och arbetsinsatser. Det är många företag som bidrar med möbler och annan utrustning till inredningen och under sommaren är det ett 20-tal studenter som under ledning av Martin Liabäck skapar en fungerande och fantastisk helhet av det hela.

Hela tiden som arbetet pågår är man öppna för nya idéer och möjligheter.

- Den som har idéer kring att man vill ha någon särskild typ av verksamhet i creActive får gärna höra av sig så snart som möjligt, understryker EvaMarie Törnström. Det är ju nu som vi bygger och vi tar som sagt gärna emot input under arbetets gång.

creActive Mjärdevi kommer att bli den naturliga mötesplatsen för människor med idéer. Här kan man knyta kontakter med dem som kan göra verklighet av idéerna, både företag, studenter och aktörer inom det regionala innovationssystemet East Sweden Business Region. creActive Mjärdevi kommer att fyllas av olika aktiviteter och evenemang ur både student-, företags-, utbildnings- , nätverks- och fysiskt perspektiv.

Lokalerna kommer att vara tillgängliga och öppna för alla. Under kontorstid finns alltid möjligheter till spontana träffar, att titta in, ta en fika och ”hänga”. Dessutom kommer här att finnas bokningsbara konferensrum, arbetsplatser, grupprum, studieplatser och showrooms

Följ creActive Mjärdevis hemsida! Den utvecklas i takt med att lokalen utvecklas.

Mer information:
Martin Mileros, verksamhetsansvarig creActive Mjärdevi, 0708 35 12 36, martin.mileros@creactive-mjardevi.se
EvaMarie Törnström, kommunikationsansvarig Mjärdevi Science Park AB, 0738-00 53 59, evamarie.tornstrom@mjardevi.se