​Stort fokus på kompetensförsörjning och talangattraktion i Mjärdevi Science Park

Bolagen i Mjärdevi Science Park är framgångsrika, växer och utvecklas. Därför är efterfrågan på kompetens fortsatt stor. Mjärdevi Science Park AB har arbetat för att stötta företagen i detta under våren. Under hösten 2015 intensifieras arbetet och antalet aktiviteter i parken ökar.

- Vi har och kommer även fortsatt att ha mycket fokus på dessa frågor, säger Lena Miranda som är VD för Mjärdevi Science Park AB. Arbetet med att attrahera kompetens till våra företag på kort och lång sikt är en av våra viktigaste uppgifter.

För att lyckas attrahera rätt kompetens måste Mjärdevi vara en attraktiv plats för talanger.

- Vi arbetar parallellt med dessa frågor. Det handlar om allt från att öka serviceutbudet i parken till att kunna erbjuda fler och mer intressanta aktiviteter utanför arbetstid. Vi vill bygga en stark community där människor känner att de kan utveckla sig själva och vara med och förverkliga sina idéer.

Här är ett axplock ur de aktiviteter som genomförs i Mjärdevi Science Park under hösten 2015:

Seminarieserie kring Rekrytering och Employer Branding

Syftet med seminarieserien är att låta bolag i parken som har stor erfarenhet av både rekrytering och employer branding kliva fram och berätta om sina erfarenheter och insikter. Först ut var Louise Lennersten, HR-chef på Narrative, som den 18 augusti berättade om Kulturkrockar och hur man bedriver ett framgångsrikt HR-arbete vid ett frukostseminarium i creActive Mjärdevi. Under hösten kommer vi även att få möta SectraZenterio och Arris.

Tech Pilots

Missa inte vår rekryteringskampanj Tech Pilots som inleds i slutet av augusti. 10 teknikpiloter/talanger har valts ut för att lära känna nio innovativa bolag på Mjärdevi och blogga om dem och om Mjärdevi i sociala medier. Här kan du läsa mer om Tech Pilots. Första träffen är den 27-28 augusti. Klicka här för pressinbjudan.

East Sweden Hack

Snart är det dags för Sveriges mest ambitiösa hackathon East Sweden Hack. 20 utvalda lag möts för att göra upp om bästa projekt som matchar Internet of Things med öppen data helgen den 4-6 september. Vill man besöka rekommenderas kick-offen på fredagkvällen eller prisutdelningen/festen på söndagkvällen. Ett tillfälle att lyfta duktiga talanger i vår region.

Break – nätverk för föräldralediga

Nytt för i höst är att det kommer att arrangeras fyra Break-träffar på Mjärdevi. Bakom nätverket står Handelskammaren, och i samarbete med dem arrangeras på CreActive Mjärdevi under hösten. Den första ägde rum den 21 augusti, och då berättade Carolina Olsson, som jobbat på Datamuseet, om barn och teknik.

Bright East

Sedan några år finns nätverket Bright East – ett nätverk för unga visionärer och entreprenörer i East Sweden i regionen. Bakom initiativet står bl a Affärsliv, Östsvenska Handelskammaren, Skill och Industrikompetens. Nätverket försöker samla unga yrkesverksamma och studenter med fokus på åldrarna 25-35, och arrangerar fyra träffar per år. Från och med hösten 2015 går Mjärdevi Science Park AB in som partner i projektet, och under hösten kommer en första träff att hållas på Mjärdevi.

CoderDojo Summer Camp

CoderDojo Summer Camp arrangerades vid två tillfällen i creActive Mjärdei under sommarlovet 2015. Vid de två tillfällena - en vecka i början av sommarlovet och en vecka i slutet av sommarlovet - deltog tillsammans 100 barn i åldrarna 7 - 17 år som lärt sig mer om programmering och datalogiskt tänkande blandat med många andra aktiviteter och studiebesök på företagen i Mjärdevi Science Park. Hur man gör 50 ungdomar och deras föräldrar lyckliga.

CoderDojo

De som inte fick plats på CoderDojo Summer Camp (reservlistan var mycket lång) har möjlighet att delta i höstens CoderDojo som arrangeras ungefär varannan onsdag i creActive Mjärdevi. Håll utkik i Mjärdevi Science Parks kalendarium efter exakta datum!

Exjobbsmässa och Rekryteringsmässa

Mjärdevi Science Park samarbetar med LinTek - studentkåren för teknologer vid Linköpings universitet och har många aktiviteter tillsammans med dem för att skapa möten mellan studenter och företag. Exempelvis kommer det den 19 november att anordnas en Exjobbsmässa i creActive Mjärdevi där intresserade studenter och företag kan mötas och i februari en Rekryteringsmässa med särskilt fokus på de studenter som kommer att avsluta sina studier under våren.

Internationella Mjärdevi

Mjärdevi Science Park AB prjektledare Nihal Mohamed arbetar med internationella frågor. Under hösten kommer ett späckat program att genomföras inom de här frågorna med särskild tyngdpunkt på personer med akademisk utbildning som inte fått arbete i Sverige ännu, på anställda vid Mjärdeviföretagen som vill träna upp sin svenska och på internationella studenter vid Linköpings universitet som vill stanna i Sverige efter sina avslutade studier. Bland annat kommer det att anordnas frunkostföreläsningar, lunchföreläsningar, språkkaféer, bokcaféer och After Work med olika teman.

Mer information:

Lena Miranda, VD Mjärdevi Science Park AB, lena.miranda@mjardevi.se, 0705 295 645

• rekryteringsmässa
  • exjobbsmässa
  • exjobb
  • rekrytering
  • bright east
  • break
  • hr
  • hr-frågor
  • tech pilots
  • east sweden hack
  • coderdojo
  • internationalisering

Mjärdevi Science Park är ett kommunägt bolag som arbetar för att erbjuda optimala tillväxtförutsättningar för innovativa företag och tillväxtmiljöer i Linköping. Vi vill få människor och företag att utvecklas och driver även mötesarenan creActive Mjärdevi på Teknikringen 7.