Atollic tar fram teknologi till nästa generations mikroprocessorer

Atollic med huvudkontor på Science Park Jönköping har fått en order på utveckling av teknologi för programmering av en helt ny mikroprocessorarkitektur, som nu lanseras av Japanska Renesas.

Renesas bildades genom en sammanslagning av halvledardivisionerna på Hitachi och Mitsubishi . Från och med 1 Februari 2010 kommer även NEC att integreras i koncernen. Renesas är idag en av världens största mikroprocessortillverkare med 27.000 anställda och en omsättning på ca 8 miljarder dollar.

Renesas med huvudkontor i Tokyo vänder sig än en gång till Atollic i Jönköping för att få fram programmeringshjälpmedel som matchar nästa generations mikroprocessorteknologi. Dessa behövs för att Renesas kunder runt om i världen effektivt skall kunna skriva och felsöka programvara till företagets nya mikroprocessorer.

Exempel där Renesas mikroprocessorer och Atollic's produkter kommer att används tillsammans är vid utveckling av elektronik i t ex bilar, telekommunikationsprodukter, medicinteknisk apparatur och konsumentelektronik såsom mobiltelefoner eller mikrovågsugnar.
Ordern omfattar anpassningar av Atollic's produktserie TrueSTUDIO till både Renesas befintliga mikroprocessorfamilj SH och den helt nylanserade RX familjen.

Vidare kommer Renesas globala försäljningsorganisation att marknadsföra Atollic's produkter till sina kunder world-wide. Detta väntas ge Atollic en kraftigt ökad försäljning av TrueSTUDIO produkter.

För mer information, kontakta:
Lars-Erik Stenkil (VD): lars-erik.stenkil@atollic.com, 0708-120606
Magnus Unemyr (Sälj & marknadschef): magnus.unemyr@atollic.com, 0705-150081

Atollic är ett högteknologiskt företag som främst arbetar med utveckling av programmeringshjälp-medel åt den globala halvledarindustrin, och erbjuder samtidigt även kvalificerade utvecklingstjänster inom området inbyggda system. Företaget har haft en kraftig expansion de senaste åren och agerar på en global marknad.