Science Park-alumnen Atollic uppköpta för mångmiljonbelopp

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2017 13:35 CET

Atollic har förvärvats av STMicroelectronics för cirka 7 miljoner dollar, med en tilläggsköpeskilling på ytterligare 1 miljon dollar.

Atollic är en av världens ledande leverantörer av programutvecklingsverktyg för inbyggda system, och företaget samarbetar med de flesta globala halvledartillverkarna. Atollic har sitt huvudkontor på Science Park i Jönköping, eget säljkontor i USA samt återförsäljare i över 40 länder.

- Som ledande leverantör av mjukvaruutvecklingsverktyg på den globala marknaden är jag glad att se vårt verktyg och högkvalificerade team bli en del av STMicroelectronics, världsledande inom 32-bitars mikroprocessorer, säger Lars-Erik Stenkil, VD på Atollic.

- Det är glädjande att se att vår region skapar så spännande bolag att de väcker intresse hos multinationella bolag och, som i detta fall, leder till förvärv. Vi kan konstatera att Lars-Erik med team har gjort ett mycket bra jobb med att utveckla bolaget och att både grundaren och de investerare som klivit på gjort en fantastisk resa, säger Gustav Österström, VD på Science Park Jönköping.

Kommentarer (0)

Kommentera