​På Valborg tänds 100-tals eldar för mer scouting

Över hela landet förbereder scoutkårer för valborgsfiranden där närboende bjuds in till att delta i att välkomna ljuset och våren. För landets scouter är det en jätteviktig dag på året, en tradition som dels bidrar till att människor samlas och gemensamt firar in våren och dels att den lokala kårens verksamhet samlar in pengar från försäljning. Försäljningen bidrar till att scoutkårer kan leva vidare och utvecklas så att fler barn och unga i Sverige kan få en meningsfull fritid fylld med äventyr och kompisar.

En av alla majbrasor äger rum i Lugnvik i Östersund och anordnas av Östersund Frösö Scoutkår för 56:e året i rad. Brasan, med arbete både före under och efter, symboliserar den sammanhållning och samarbete som kännetecknar scouting. Här jobbar alla sida vid sida från ung scout upp till mor- och farföräldrar.

– Vi har hållit på sedan 1963 och haft majbrasan på samma ställe sedan dess. Den har allt eftersom åren gått blivit en allt viktigare del i vår ekonomi och en stark tradition, inte bara för oss utan även för boende runt om i Östersund, säger Sven-Henrik "Hinken" Östborg kårordförande i Östersund Frösö Scoutkår

Flera hundra scoutkårer ser framemot Valborg varje år och jobbar hårt för att både hålla traditionen vid liv och utveckla evenemanget. Förutom fantastiska dagar ihop med fin gemenskap så bidrar kvällen till en stor del av många föreningars ekonomi där bidragen går rakt in i verksamheten.

– Pengarna som vi får in via arrangemanget gör att vi får möjlighet att erbjuda fler barn och ungdomar i Östersund att pröva på scouting. Vi skickar även ledare på utbildning för att vidareutveckla sig, säger Sven-Henrik "Hinken" Östborg kårordförande i Östersund Frösö Scoutkår

Intresset för aktivitet i naturen fortsätter att trenda. I dagarna släppte Sifo på uppdrag av Arla en rapport som säger att mer än hälften av alla barn och ungdomar vill vistas mer i naturen.

– Det är rolig läsning för oss och vi växer så det knakar, under 2017 blev vi fyra nya scouter varje dag. Och det är här insamlingen bidrar. För att klara av att ha en rolig, säker verksamhet och erbjuda ännu fler schyssta kompisar och äventyr behövs stöd, som tex bidrag vid dagens alla Valborgsarrangemang, säger Caroline Thunved, kommunikations- och insamlingschef på Scouterna.

Scouternas lägereld har i över 100 år varit och är en symbol för arbetet kring gemenskap och inkludering. Under våren har elden skapats i en mobil version av origamisten Anton Thorsson och designern Ola Johansson. Den mobila versionen, som hållbar symbol, är skapad av återvunna scoutkläder och halsdukar och den finns med när Scouternas unga talespersoner är ute och pratar med makthavare. Anledningen till samtalen är Lägereldsrapporten som Scouterna nyligen släppte i samarbete med Novus och handlar om vad barn och unga i Sverige vill att vuxna ska veta om dem.

För mer information kontakta:Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna, 0702-48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 70 000 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?