Pressinbjudan Så bryts tystnadskulturen - Scouterna delar med sig

Scouternas nätverk i riksdagen lyfter den 7 februari i år frågan om hur man gemensamt kan verka för ett samhälle fritt från diskriminering, förtryck och övergrepp. Detta med stöd av Scouternas metod Trygga möten som case och inspiration. Åsa Regnér, barn-, äldre- och jämställdhetsminister, inledningstalar och Anders Kessling, statssekreterare på arbetsmarknads-departementet berättar om vikten av ett bra ledarskap. Panelen gästas av bland andra Make Equals grundare, Ida Östenson.

Vad händer i en organisation när man bestämmer sig för att bryta tystnadskulturen och verka för att inget ska sopas under mattan? Hur kan man metodiskt arbeta för att skapa förutsättningarna för en trygg verksamhet för barn, unga och vuxna? En kultur där de som vittnar om övergrepp tas på allvar och verksamheten får stöd till en positiv förändring. – Inbjudna föreningar, näringsliv och politiker har stor erfarenhet att dela med sig av. Tillsammans ska vi prata om hur vi skapar en öppen kultur där problem kommer upp till ytan och hanteras, oavsett bransch. Resultatet ska vi också dela med oss av säger Ulrika Askengren, biträdande generalsekreterare.

Trygga möten har i 15 år varit Scouternas metod för att strukturerat förebygga mobbning, kränkningar och övergrepp. Sedan 2013 är det en obligatorisk utbildning för Scouternas 15 000 ledare. Trygga möten erbjuds alla föreningar och hittills har tusentals ledare gått utbildningen. I dagarna anslöt Europas största fotbollsförening, BP, sig till Trygga möten där hundratals ledare ska utbildas under 2018.

Media välkomnas att delta. För ackreditering kontakta caroline.thunved@scouterna.se senast den 6 februari kl 14.

Agenda

• Ewa Thalén Finné, ordförande i scoutnätverket i riksdagen samt förste vice talman, hälsar välkommen
  • Åsa Regnér, barn-, äldre- och jämställdhetsminister, inledningstalar
  • Anders Kessling, statssekreterare Arbetsmarknadsdepartementet, om #metoo och vikten av ett bra ledarskap
  • Katarina Hedberg, generalsekreterare Scouterna, berättar om Scouternas Trygga möten
  • Samtal mellan Anders Kessling, statssekreterare Arbetsmarknadsdepartementet, Olof Lavesson, ordförande i kulturutskottet, Ida Östensson, grundare av Make Equal, Petra Kron Forsling, HR-chef Kungliga Operan, Helene Gestrin, åklagare och tidigare ordförande i Scouterna

NÄR: 7 februari kl. 13.00-14.30
VAR: Riksdagshuset, RÖ 2:10, entré via Norrbro
ARRANGÖR: Riksdagens scoutnätverk

För mer information och ackreditering, kontakta: Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna, 0702-48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 68 665 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?