​Scouterna ökar för fjärde året i rad – över 70 000 medlemmar

Scouterna, en av Sveriges största barn- och ungdomsorganisation fortsätter att öka i medlemsantal – för fjärde året i rad. Intresset för en meningsfull fritid fylld med äventyr och kompisar fortsätter och viljan att få hänga med på äventyr över en helg eller till stora Jamboreer, nästa går av stapeln i Nordamerika 2019, är stor. Vår vision – unga som gör världen bättre – bidrar och åldersgruppen 18–25-åringar fortsätter att växa. 2017 växte organisationen med fyra nya scouter per dag.

– Vi är glada att vi fortsatt växer. Ökningen hade kunnat vara mycket större om det inte var för att det har skapats köer till många kårer i landet vilket beror på att vi behöver fler ledare. Vårt mål är att alla barn och unga som vill vara med ska kunna det så fokus nu är att inspirera fler unga vuxna och vuxna att vilja bli ledare. Vi brukar säga att en ny ledare bidrar till att åtta nya barn kan börja, säger Katarina Hedberg, Scouternas generalsekreterare.

Man behöver inte vara scout för att bli ledare. Som ny ledare får man verktyg och utbildningar från första mötet. En utbildning är dock obligatorisk, Trygga möten, för att lära mer om hur man förebygger och hanterar mobbning och kränkningar eftersom all scoutverksamhet ska vara trygg och säker.

– Utbudet av fritidsaktiviteter är enormt och konkurrensen om fritiden stor. Det vi erbjuder är aktivitet utomhus och utan tävlan, där alla deltar utifrån sina förutsättningar och där ”chill” kan vara en del av veckomötet – att bara få vara, vilket är mycket uppskattat av våra medlemmar, säger Katarina Hedberg, Scouternas generalsekreterare.

2014 antogs en ny verksamhetsstrategi där ett av målen är att överträffa medlemmarnas förväntningar i varje möte. Detta för att erbjuda en kul, utmanande och omväxlande verksamhet. Det resulterar i år bland annat i lanseringen av en ny Aktivitetsbank där åtta nya äventyr för åldersgruppen 12–15 år släpps. Nya ledarskapsutbildningar lanseras också under hösten där ledare bland annat får mer kunskap om barn och unga med olika funktionssätt, exempelvis ADHD och autism.

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 70 024 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?