Scouterna utmanar fördomar i ’’Värsta fördomen’’ – en kampanj för ett öppnare samhälle

Värsta fördomen är ett antirasistiskt projekt som leds av Scouterna i samarbete med Stiftelsen Expo, Röda Korsets Ungdomsförbund och Ungdom Mot Rasism. Projektet finansieras av Svenska PostkodLotteriet. Kampanjen under hashtaggen #värstafördomen är en del i det.

Kampanjen handlar om att visa hur alla någon gång har mötts av någon fördom. Kända och okända delar med sig av sina egna erfarenheter av hur fel det kan bli när vi inte blir bemötta utifrån dem vi är, utan baserat på vad andra tror om oss.

– Att vara scout handlar om att vara en schysst kompis och stå upp för varandra. Vi vill sprida kunskap om hur vi ‒ var och en och tillsammans ‒ kan skapa ett öppnare och varmare samhälle, säger Anton Landehag, projektkoordinator inom Scouterna.

Kampanjen riktar sig till barn och vuxna och bygger på egna bidrag på instagram och twitter under hashtaggen #värstafördomen. Filma dig själv eller skriv ett inlägg där du berättar om en fördom som andra haft om dig. Gör sedan ytterligare en film eller ett inlägg där du ger ett råd för att skapa ett öppnare samhälle.

– Värsta fördomen är en viktig del i Scouternas arbete för ökad mångfald. Det handlar om att vi ska leva efter vår värdegrund och bygga gemenskap kring den. Vi vill skapa ett bredare engagemang och visa att Scouterna är en positiv kraft i samhället, säger Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna.

För mer information, se www.varstafordomen.se och www.scouterna.se eller kontakta:     Anton Landehag, projektkoordinator, 0766 23 25 11 eller anton.landehag@scouterna.se
Caroline Thunved, kommunikationschef, 0702 48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se

Scouterna gör unga redo för livet! Att vara scout är att uppleva äventyr tillsammans med andra i Sverige och världen. Du lär genom att göra och du växer genom utmaningar. Du får utveckla och leda dig själv och andra. I Scouterna får alla vara med och vi är schyssta kompisar.