Stor efterfrågan på kunskap i normkritiskt ledarskap

Den 22-23 april i Göteborg ger Scouternas folkhögskola tillsammans med Scouterna en kurs i normkritiskt ledarskap. Efterfrågan på kursen är stor och nu genomförs den för tredje gången. Normkritik är en metod för förändring och målet är att deltagarna ska få ökad kunskap om och förståelse för att leda normkritiskt, en metod skapad för att se över begränsande strukturer och normer inom såväl företag som organisationer och föreningar.

– Vi blir 22 deltagare i Göteborg. Suget efter kunskap är stort både från vår egen och andra organisationer. För att Scouterna ska kunna vara en plats för alla behöver vi ta ansvar för att det blir verklighet och vår väg till det målet är just genom utbildning, säger Azuka Nnamaka, kursledare Scouterna.

Ökad kunskap om normkritik och att leda normkritiskt är en viktig del i alla Scouternas ledarskapsutbildningar. Verktyg och metoder som används i kursen har tagits fram för att fler ska få förutsättningar att bli medvetna om och upptäcka begränsande normer och strukturer i sin egen förening eller på sin arbetsplats.

– Deltagarna får jobba med och reflektera över sitt eget ledarskap. De får dels testa olika verktyg och metoder för bli mer inkluderande, upptäcka begränsande normer och strukturer och dels ökad kunskap om ledarens roll i att påverka normerna i en grupp, säger Azuka Nnamaka.

Kursen leds av ett team som alla har olika erfarenhet av att bryta och följa normer. Den här gången är det Nakima Ackerhans Schreiber (Scouterna), Arbresha Rexhepi (ideell) och Azuka Nnamaka (Scouterna) som leder kursen.

Tid och plats: 22/4 kl 9-19 och 23/4 kl 9-16, Sensus Göteborg Södra hamngatan 29

För mer information eller ackreditering, kontakta:
Azuka Nnamaka, kursledare, telefon 072-079 37 02 eller epost: azuka.nnamaka@scouterna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 68 665 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?