Årets pristagare SCR Svensk Camping 2019

Årets campingföretagare driver 5-stjärnig anläggning i Lidköping

Årets campingföretagare återfinns i Västergötland, närmare bestämt i Lidköping. Priset delades ut igår kväll på SCR Svensk Campings årskonferens där några av branschens framstående företagare premierades.

- 2018 var ett unikt år på många sätt och branschen satte en mängd nya rekord. En av årets höjdpunkter är att få premiera branschens driftiga företagare, säger Tomas Ringsby Petersson, ordförande SCR Svensk Camping.

SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. I veckan samlades medlemmar från hela landet för årskonferens på Gekåsbyn i Ullared. Konferensen avslutades med att framstående företagare uppmärksammades.

Det mest prestigefulla priset Årets campingföretagare gick till Kronocamping Lidköping. Fina utmärkelser gick också till pristagare från Blekinge, Småland, Värmland och Halland.

Här följer samtliga pristagare:

Årets campingföretagare är familjen Lars-Göran Andersson, Kronocamping Lidköping, Västergötland. I snart ett halvt sekel har årets pristagare arbetat med att utveckla sin campingplats, alltid genom ett målmedvetet arbete och vidareutveckling, till den anläggning som idag är värd att besöka flera gånger – året om!

Årets branschförflyttare är familjen Berg, Dragsö Camping & Stugby, Blekinge. Årets branschförflyttare har inte bara flyttat branschgränserna för sin verksamhet, de har utvecklat ett enastående exempel där outdoorupplevelser ökar besöksviljan till vår bransch och skapar flera boendesäsonger.

Årets ledare är Magnus Christoffersson, Frykenbadens Camping, Värmland. Trygg, inspirerande och engagerad är ord från personalen, vilket beskriver Magnus starka och tydliga ledarskap som stärkt campingplatsens position, lokalt och regionalt.

Årets innovatör/entreprenör är IngMari & Anders Junler, Klarälvens Camping/Vildmark i Värmland. Ett ekologiskt tänk som leder till små avtryck i naturen och ett aktivt engagemang i Ekoturismen gör årets pristagare till sanna entreprenörer.

Årets marknadsförare är Ingrid Olsson, Getnö Gård-Lake Åsnen Resort, Småland. Med en genomtänkt och medveten marknadsföring har årets marknadsförare med små medel inte bara skapat ökad beläggning utan också möjliggjort för mängder av gäster att möta svensk natur.

Årets unga campingföretagare, stipendiet Tummen Upp, gick till Matilda Svensson, Nordic Camping Björkäng, Halland. Genom hårt arbete, stor ansvarskänsla, sann serviceanda och att alltid vara en glädjespridare har årets pristagare gått från säsongsarbete till ansvarsrollen som platschef, där hon fortsatt att utvecklas, som ledare och i sitt affärsmannaskap.

Priserna består av glasskulpturer designade av Maria Pettersson och tillverkade på glasbruket Bergdala Studioglas. Årets campingföretagare får även träskulpturen ”Mellan tummen och pekfingret”, skulpterad av Anders Björklund, Orsa.

Juryns motiveringar finns längre ned i pressmeddelandet.

Kontakta gärna: Tomas Ringsby Petersson, ordförande SCR Svensk Camping, tomas.ringsby@scr.se, tel 070-280 95 84 eller Peter Angergård, juryns ordförande, peter@asacamping.se, tel 073-314 00 26.

Juryns motiveringar och kontaktuppgifter till pristagarna:

Årets campingföretagare - familjen Lars-Göran Andersson, Kronocamping Lidköping, info@kronocamping.com, tel 0510-268 04. I snart ett halvt sekel har årets pristagare arbetat med att utveckla sin campinganläggning. Sedan dess har det tagit sig olika skepnader, men alltid genom ett målmedvetet arbete och vidareutveckling, till den campingplats som idag är värd att besöka flera gånger – året om!

I pristagarna andas en campingentreprenörs själ med god företagsamhet, mångkunnighet, utveckling, flexibilitet och en god serviceanda mot gäster och kollegor. Ett starkt engagemang för branschen och hemorten gör att pristagarna har en stark förankring hos gäster såsom kommun, region och övriga besöksnäringen.

Med många familjemedlemmar som tillsammans driver företaget borgar det för att utvecklingen kommer att fortskrida och generera nya byggen, idéer och aktiviteter, vilket ofta är på gång i denna citynära campingplats.

Årets branschförflyttare – familjen Berg, Dragsö Camping & Stugby, info@dragso.se, tel 0455-153 54. Årets branschförflyttare har länge målmedvetet flyttat fram och om, gränserna för vad camping kan vara. Med ett stort och ärligt engagemang har pristagarna länge varit en inspiration och förebild inte bara i sin region utan i landet som helhet och för en lång rad campingföretagare som idag verkar i samma anda. De senaste tio åren har de också blivit en framstående aktör inom svensk aktivitetsnäring.

Genom att ta fasta på det friluftsliv och aktiva upplevelser i naturen som ofta sägs ligga djupt i den svenska folksjälen har en outdoorverksamhet etablerats, som både är en ekonomisk såväl som besöksmässig framgång. Och därigenom har Familjen Berg, inte bara flyttat branschgränserna för sin verksamhet, de har utvecklat ett enastående exempel där outdoorupplevelser ökar besöksviljan till vår bransch och som skapar flera boendesäsonger, som många av oss letar efter.

Åretsledare - Magnus Christoffersson, Frykenbadens Camping, magnus@frykenbaden.se, tel 0554-409 40. Årets ledare finns alltid tillgänglig för personal och campingplats vilket skapar stor delaktighet. Som tredje generationens campingföretagare har pristagaren återvänt till vår bransch. Med nya influenser har Magnus stärkt campingplatsens position lokalt och regionalt. Och via ett starkt och tydligt ledarskap skapat ett starkt engagemang bland personalen som lyft verksamheten, vilket vida överträffat de mål som var uppsatta vid återvändandet. Trygg, inspirerande och engagerad är ord från personalen vilket beskriver Magnus och att föräras med en T-shirt med texten ”Årets ledare” är det inte alla som erhållit.

Årets innovatör/entreprenör - IngMari & Anders Junler, Klarälvens Camping/Vildmark i Värmland, info@vildmark.se, tel 0563-811 55. Årets entreprenörer har verkat i många år inom vår bransch och med det som grund utvecklat flera produkter som stärker campingplatsens läge och inriktning. Men en verksamhet sticker ut! Genom att våga bygga något från grunden och utnyttja naturens drivkraft har entreprenörskapet gett flera omnämnanden – bland annat i National Geographics 50 tours in the World samt ett glimrande reportage i Gone Camping. Verksamheten är ett unikt framgångsrecept värt att inspireras av. Med kvalitet i alla detaljer, säkerhetstänk, upptäckarglädje och en vildmarkslyx skapar det en flytande upplevelse i världsklass.

IngMari och Anders nyttjar mycket av naturens tillgångar vilket ger möjligheter till ett rikt och varierat friluftsliv för besökarna. Ett ekologiskt tänk som leder till små avtryck i naturen och ett aktivt engagemang i Ekoturismen gör årets pristagare till sanna entreprenörer.

Årets marknadsförare - Ingrid Olsson, Getnö Gård-Lake Åsnen Resort, ingrid@getnogard.se, tel 0477-240 11. Årets marknadsförare har genom ett aktivt och målmedvetet arbete skapat en mycket omtalad campingplats i ett naturparadis. En unik anläggning som tilltalar och lockar många – inte minst utländska gästgrupper. Med genomtänkt och medveten marknadsföring och många inspirerande pressresor för journalister - har hon med små medel skapat trogna stamgäster. I den unika naturen och med outdoorinriktningen finns oändliga möjligheter till aktiviteter och alltid med naturens bästa för ögonen.

Framgångsfaktorerna är många. Ett oförtröttligt engagemang och glöd har tillsammans med ett hjärtligt, personligt värdskap inte bara skapat ökad beläggning utan också möjliggjort för mängder av gäster att möta svensk natur.

Årets unga företagare, stipendiet Tummen Upp - Matilda Svensson, Nordic Camping Björkäng, matilda.svensson@nordiccamping.se, tel 0340-421 34. Årets pristagare gjorde sin första campingsommar som artonåring. Hårt arbete, stor ansvarskänsla, sann serviceanda och att alltid vara en glädjespridare lönar sig; det som började som säsongs- och extraarbete övergick i en tillsvidaretjänst i en ansvarsroll som platschef. Efter det har hon fortsatt att utvecklas, som ledare och i affärsmannaskap.

Hennes sätt att sprida glädje på sin anläggning genom att bry sig, lära sig nya saker samt att alltid tänka på företagets bästa i drift och utveckling. Matilda har trots sin unga ålder ett stort engagemang för den lokala besöksnäring vilket gynnar den egna campingplatsen genom samarbete och gemensam marknadsföring.

SCR Svensk Camping grundades 1967 och är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Vi stödjer våra medlemmars utveckling genom affärs- och verksamhetsutveckling, marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor. SCR Svensk Camping driver Camping.se som är Sveriges största sajt för bokning av campingboende samt Camping Key Europe, kundkortet som ger rabatt på 2 500 campingplatser i Sverige och Europa.

Camping är Sveriges största semesterboende. De senaste 10 åren har antalet gästnätter på Sveriges campingplatser ökat med 2 miljoner. Under semestersäsongen juni-augusti bor nästan hälften av alla övernattande turister i Sverige på en campingplats