Årets pristagare SCR Svensk Camping

Skånska campingföretagare vinner prestigefullt pris

Årets campingföretagare återfinns i Skåne. Det avslöjades igår på campingbranschens årliga gala där näringen delar ut priser till framstående aktörer. Pristagarna Peo Nilsson och Madelene Bernaxel är unga veteraner som driver fyra campinganläggningar i Skåne/Småland.
– Branschen utvecklas snabbt just nu och det görs stora investeringar. Juryn har det angenäma besväret att ha många värdiga vinnare att välja bland, säger SCR Svensk Campings ordförande Tomas Ringsby Petersson.

SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. I veckan samlades medlemmar från hela landet för årskonferens i Malmö. Konferensen avslutades med att framstående företagare uppmärksammades.

Det mest prestigefulla priset Årets campingföretagare gick alltså till Skåne, men fina utmärkelser gick även till pristagare från Blekinge, Värmland, Öland, Norrbotten och Stockholm.

- Det finns framgångsrika och innovativa företagare i vår bransch över hela Sverige. Vår vision är att göra Sverige till Europas bästa campingland och våra medlemmar visar att vi är på god väg, säger Tomas Ringsby Petersson.

Här följer samtliga pristagare:

Årets campingföretagare är Peo Nilsson och Madelene Bernaxel, Skåne. Pristagarna har efter två decennier som anställda tagit klivet till att driva fyra campinganläggningar. De sätter alltid gästen i fokus och den totala kundupplevelsen smittar också av sig på övrig personal som de leder och utvecklar i samma anda. I pristagarna andas en campingentreprenörs tvillingsjäl med mångkunnighet, flexibilitet, serviceanda och viljan att våga utvecklas.

Årets innovatör/entreprenör är Fredrik Fredriksson, Wikegårds Semesterby, Öland. En småskalig campingentreprenör med mycket värme och kvalitet som oftast tänker annorlunda och genom långsiktighet samt ihärdighet har fått verksamheten att växa.

Årets marknadsförare är Camilla Hammarbäck, Lunedets Camping, Örebro län. Med målmedvetenhet och stort hjärta har pristagaren med små medel lyckats öka beläggning och omsättning genom smarta lösningar i marknadsföringen.

Årets ledare är Johanna Fransson, Sommarvik AB, Värmland. Med flera campingplatser inom sitt ansvar och med produktivitet, stort personligt engagemang och nytänkande har pristagaren tagit sig an utmaningar och förädlat dem.

Årets branschförflyttare är Tom Sibirzeff, Nordic Camping & Resort, Stockholm. Genom ett personligt ledarskap har pristagaren lockat finansiärer till campingbranschen och tagit campingföretagandet till ett riksomfattande företag som utvecklat kedjebildandet i branschen.

Årets Unga företagare, stipendiet Tummen Upp gick till Sarah Johansson, Dragsö Camping & Stugby, Blekinge. Med engagemang och en naturlig fallenhet för affärsmannaskap samt med klart gästfokus men också en klar syn på lönsamhet, har årets pristagare många år framför sig inom campingbranschen.

Årets insats, ett stipendium från Caravan Club, gick till de unga företagarna Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson, Nordic Lapland Camp & Resort, som utan någon branschvana började året med att köra guidade turer ombord på en isbrytare till att innan året var slut driva en campinganläggning med en exklusiv restaurang, ett stort aktivitetsutbud och stugor med hotellstandard.

Priserna består av glasskulpturer designade av Maria Pettersson och tillverkade på glasbruket Bergdala Studioglas. Årets campingföretagare får även träskulpturen ”Mellan tummen och pekfingret”, skulpterad av Anders Björklund, Orsa.

Juryns motiveringar finns längre ner i pressmeddelandet.

Kontakta gärna:Tomas Ringsby Petersson, ordförande, tomas.ringsby@scr.se, tel 070-280 95 84 eller Peter Angergård, vice ordförande, peter@asacamping.se, tel 070-314 00 26

Juryns motiveringar och kontaktuppgifter till pristagarna:

Årets campingföretagare – Peo Nilsson och Madelene Bernaxel, Nordvästra Skånes Camping AB, info@rabockacamping.se, tel 0431-105 43. Årets pristagare har efter två decennier som anställda tagit klivet till att bli företagare. Från sin anställning tog de med sig erfarenheten av ett personligt och engagerande driv för campingföretagande. En grund de vidareutvecklat genom ett mycket modernt arbetssätt, där kvantitet konsekvent bytts mot kvalitet. De har aldrig tummat på att gästen alltid är i fokus och deras sätt att komplettera varandra och ge gästen det ” lilla extra” är en viktig del i framgången. Den totala kundupplevelsen smittar också av sig på övrig personal som de leder och utvecklar i samma anda och de vet bägge två vad som förväntas som anställd. Årets pristagare symboliserar möjligheten att gå från anställd till att driva egen campingplats och en campingplats har blivit ytterligare tre. En dröm har genom ett kompanjonskap förvandlats till en verklighet och genom starka ambitioner har det gett resultat. I pristagarna andas en campingentreprenörs tvillingsjäl med mångkunnighet, flexibilitet, serviceanda och viljan att våga utvecklas.

Årets innovatör/entreprenör – Fredrik Fredriksson, Wikegårds Semesterby, info@wikegards.se, tel 073-905 82 25. Årets innovatör/Entreprenör har arbetat med sin campingplats i många år och under dessa år har drivkraften om allas lika värde vuxit sig mycket stark. Detta skall ställas mot lönsamhetskravet som alla företagare har i sin verksamhet. Årets pristagare tänker oftast annorlunda och genom långsiktighet samt ihärdighet har han fått det att fungera. Gästernas gensvar är talande för att målgruppsinriktning också kan locka den allmänna campinggästen genom tydlighet. Med oförtröttligt arbete har Sveriges första HBTQ campingplats hissat regnbågsflaggan om och om igen, trots att den sågats ned vid flertalet tillfällen och med oförtröttlig entusiasm har mängder av arrangemang skapats. I pristagaren finns en småskalig campingentreprenör med mycket värme och kvalitet.

Årets marknadsförare – Camilla Hammarbäck, Lunedets Camping, lunedet1@gmail.com, tel 070-572 03 50. Årets marknadsförare är en erfaren campingföretagare. Med sin campingplats och restaurang har marknadsföringen spelat en stor roll i företagets utveckling de senaste fem åren och campingplatsen har utvecklats till att bli ett mycket populärt besöksmål. Med uppmärksammad marknadsföring och kommunikation i alla kanaler, events och smarta samarbeten – har årets marknadsförare verkat för att öka kännedom om företaget. Campinggäster, lokalbor men också gäster från närliggande regioner har alla tillhört målgruppen.
Med målmedvetenhet och stort hjärta har pristagaren med små medel lyckats öka beläggning och omsättning genom smarta lösningar i marknadsföringen. Gästens nöjdhet har spelat en stor roll och här har pristagaren lyckats nå ut samt bygga starka relationer och gjort ”gäster till vänner”. Ett föredöme på att strategiskt och visionärt marknadsföringsarbete gör skillnad.

Årets ledare – Johanna Fransson, johanna@sommarvik.se, tel 0573-120 60. Årets ledare har ett stort personligt engagemang i alla sina verksamheter. Som andra generationens ledare i ett familjeföretag har Johanna aldrig förlorat respekten för företagets rötter men räds samtidigt inte förändringar. Johanna besitter förmågan att på ett enkelt och självklart sätt få sina medarbetare lika hängivna och engagerade som hon själv är. Johanna har flera campingplatser inom sitt ansvar och med produktivitet och nytänkande har pristagaren tagit sig an utmaningar och förädlat dom. Genom ett konsekvent och övertygande sätt visar årets ledare vägen och får sin omgivning att känna sig delaktiga, på ett naturligt sätt.

Årets branschförflyttare – Tom Sibirzeff, Nordic Camping & Resort, tom.sibirzeff@nordiccamping.se, tel 0708-99 03 03. Årets branschförflyttare startade för många år sedan - utan branscherfarenhet - ett campingföretag och detta har sedan dess vuxit. Med ett nytänkande, stort engagemang och långsiktigt arbete har pristagaren förflyttat campingbranschens positioner på flera områden. Genom ett personligt ledarskap har Tom lockat finansiärer till campingbranschen såsom duktig och erfaren personal för företagets utveckling. Tom har tagit campingföretagandet till ett riksomfattande företag och utvecklat kedjebildandet. Pristagaren har också drivit på satsningen av ställplatser och kundklubb inom vår bransch.

Årets unga företagare – Tummen Upp – Sarah Johansson, Dragsö Camping & Stugby, info@dragso.se, tel 0455-153 54. Årets pristagare började sin karriär inom besöksnäringen som sommaranställd receptionist. Tidigt visade pristagaren sin potential och hennes naturliga ledarskap har lett till ytterligare arbetsuppgifter med ansvar. Ett ansvar Sarah tagit och utvecklat genom åren. Med engagemang och en naturlig fallenhet för affärsmannaskap har Sarah kombinerat arbetet med en högskoleutbildning som ytterligare stärker hennes arbetsförmåga. Att alltid vara förberedd och med ett klart gästfokus men också en klar syn på lönsamhet har årets pristagare många år inom vår bransch.

Årets insats - Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson, Nordic Lapland Camp & Resort, viktor@nordiclapland.com, tel 073-822 93 52.

SCR Svensk Camping är branschorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare. Vi stödjer våra medlemmars verksamhet genom affärs- och verksamhetsutveckling, nationell och internationell marknadsföring samt strategiskt arbete avseende branschens marknadsvillkor.
Camping är Sveriges största semesterboende. Under semestersäsongen juni-augusti bor nästan hälften av alla övernattande turister i Sverige på en campingplats. Totalt hade branschen cirka 15,5 miljoner gästnätter under 2017.