Yngre äter mer sjömat

Tvärtemot vad som ofta sägs: barn gillar fisk. Det visar den senaste rapporten från Norges sjömatråd: ”Sjömat i Sverige 2015”. Intresset för matlagning ökar i Sverige, och vad gäller fisk och skaldjur, som svenskarna enligt Livsmedelsverket bör äta mer av, står det klart att det är de yngre som driver konsumtionen framåt.

Barn tycker om fisk
Rapporten från Norges sjömatråd slår en gång för alla hål på myten om att barn inte tycker om fisk. 85 procent av föräldrarna i undersökningen uppger att deras barn tycker om fisk. Barnens favorit är ugnstekt och panerad fisk och det är även den vanligaste fiskrätten som serveras hos barnfamiljer på vardagar.

5 tips för barn och fisk

• Använd fiskens namn tillsammans med tillbehöret, t.ex. torskwraps eller laxpasta. Vi frågar inte barnen om de vill äta ko, så varför frågar vi om de vill äta fisk?
  • Det finns många olika sorters fisk, så det finns en sort till alla!
  • Påminn inte barnen om vad de gillar eller inte gillar. Barns smak ändras ständigt.
  • Låt barnen vara med och laga mat, då smakar den bättre. Välj skinn- och benfri filé och fisk av hög kvalitet.
  • Glöm gamla ”sanningar” – det är gott med fisk!

Fiskens ursprung är viktigt
Lax är svenskarnas favoritfisk både hemma och på krogen. 98 procent av all lax som äts i Sverige kommer från Norge, och två av tre konsumenter anser att fiskens ursprung är viktigt eller mycket viktigt att känna till vid köp av fisk.

För få svenskar äter sjömat mer än en gång i veckan
Svenskar mellan 20 och 64 år äter i genomsnitt fisk eller skaldjur 1,5 gånger i veckan, vilket är betydligt lägre än Livsmedelsverkets rekommendation om att äta sjömat två till tre gånger i veckan. Fisk, inte minst lax, är en viktig källa för omega-3 som minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Och för oss nordbor är fet fisk såsom lax, makrill och sill några av de bästa källorna för att under det mörka vinterhalvåret få i sig tillräckligt med D-vitamin.

Nya siffror i rapporten visar att konsumtionen av sjömat bland unga (20-29 år) ökar (+12% sedan 2012) och är större än i åldersgruppen 30-49 år. Dock är det äldre (50 år och uppåt) som äter sjömat oftast.

Andel svenskar som äter sjömat minst en gång i veckan
20-29 år: 73%
30-49 år: 69%
50- år: 77%

Totalt äter 7 av 10 svenskar (73%) fisk eller skaldjur minst en gång i veckan och mer än var tredje person äter det minst två gånger i veckan. Jämfört med norrmännen, äter svenskarna dock fisk betydligt mer sällan. Av norrmännen är det 86 % som äter fisk minst en gång i veckan och drygt varannan (60%) äter det minst två gånger I veckan.

För mer information, vänligen kontakta:

Matilda Konkell, Golin, presskontakt Norges sjömatråd
E-post: norskfisk@golin.com

Line Kjelstrup, Sverigechef för Norges sjömatråd
E-post: line.kjelstrup@seafood.no

Källor
Consumption of Seafood 2008-2015, Sweden, genomförd av GFK, Konsumtionsdata från panel bestående av svenska hushåll; och SCI, Seafood Consumer Insight 2015, genomförd av TNS Gallup, intervjuer i Sverige. Samt Food & Friends Matrapport 2015.