Case study - Jobmore implementerar DoAI för att effektivisera sina rekryteringsprocesser

Bakgrund

Jobmore startades 2013 och arbetar med bemanning och rekrytering med fokus på lager, industri och produktion. Företaget har cirka 150 heltidsanställda på tre orter i Sverige; Arlanda stad, Haninge samt huvudkontoret i Enköping. Företaget har fem konsultchefer som ansvarar för rekryteringsprocesserna och tar emot ett hundratal ansökningar i veckan. Processen är tidsödande och tar värdefull tid från mer kvalitativa arbetsuppgifter som att besöka och stötta rekryterad personal ute hos Jobmores kunder.

Lösning

Jobmore sökte en lösning för att effektivisera rekryteringsprocesserna och ge konsultcheferna möjlighet att ägna mer tid åt personalen och kunderna. Valet föll på Seavus nyutvecklade artificiella intelligens DoAI, utvecklad för att kunna implementeras hos såväl rekryteringsföretag som andra aktörer inom privat och offentlig sektor.

DoAI bygger på etablerade AI-standarder och metoder och kan exempelvis användas vid kreditbedömning och pensionsrådgivning, men även vid akut bemanning av sjukhus. Lösningen kan inom loppet av en sekund kontakta lediga sjuksköterskor och läkare, istället för att personal manuellt måste identifiera tillgängliga personer i systemen.

Resultat

För Jobmores räkning används DoAI för att automatisera rekryteringsprocessen. I genomsnitt lägger JOBMOREs konsultchefer ner 300 minuter per rekrytering i bara screening och ranking, medan DoAI kan identifiera och rangordna ostrukturerad data i realtid. Det innebär att samtliga ansökningar i Jobmores databas kan rankas på en sekund och ger konsultcheferna direkta förslag på rätt rekryt att kontakta.

Lösningen kommer uppskattningsvis frigöra 40 procent av konsultchefernas arbetstid, närmare 10 timmar extra i veckan. Det innebär en omfattande tidsbesparing för Jobmore och kommer bidra till att konsultcheferna kan ägna mer tid åt kvalitativa arbetsuppgifter som att träffa rekryterad personal och stötta dom mer proaktivt i sitt arbete ute hos kunderna. Tidsbesparingen kommer även möjliggöra att konsultcheferna kan hantera fler kandidater utan att kvalitén går förlorad.

DoAI bidrar även till en demokratisering av ansökningsprocessen. Oavsett vilken tidigare erfarenhet en sökande har av att skriva CV, får de en likvärdig chans till ett arbete, utan att bli bortsorterade på grund av ofullständiga uppgifter. DoAI analyserar ostrukturerad data och kan automatiskt identifiera och ranka innehållet utifrån bland annat personliga egenskaper, tidigare erfarenhet och utbildning. Demokratiseringen innebär även att varje ansökan är fri från personliga värderingar och åsikter, vilket är betryggande för såväl de ansökande som för personalen på Jobmore och säkerställer att samtliga ansökningar behandlas likvärdigt.

DoAI skiljer sig från andra AI-lösningar då den kan implementeras direkt i kundernas egna ekosystem som en white label-lösning. Således äger även kunderna sin egen lösning och data samt ges valfriheten att lagra densamma lokalt eller i molnet.

För mer information och demo av DoAI:

VD Seavus Stockholm, Dimitris Panagio, telefon: 073-380 00 43
E-post: dimitris.panagio@seavus.com

Om Seavus

Seavus är ett mjukvaruutvecklings- och konsultföretag som har en lång meritlista när det gäller att tillhandahålla framgångsrika affärslösningar. Företaget har över 850 anställda över hela världen och erbjuder en mängd olika produkter och tjänster och täcker framgångsrikt den europeiska och amerikanska marknaden från flera kontor runt om i världen. Seavus i Stockholm har ca 50 medarbetare med inriktning på IT- och management. Läs mer på www.seavus.se