Intervju med Hans Molin VD på SECITS av Analyst Group

Kan du med dina egna ord kort beskriva SECITS och er verksamhet?

SECITS är ett säkerhetsföretag med rötter inom IT drift och med en vision som syftar till att skapa trygga miljöer för våra kunder inom retail, bank samt offentlig sektor. SECITS är mest kända för att kunna skräddarsy avancerade lösningar med hjälp av intelligenta uppkopplade kameror, varularm, IP-baserat ljud i kombination med trygg och stabil övervakad drift. Vi säljer säkerhet som en tjänst och har ett antal kända nyckelkunder som bl.a. våra fyra storbanker, Stockholms lokaltrafik och stora globala modekedjor, sportkedjan Stadium m.fl.

Nyligen gjorde ni första leveransen av en kameralösning för Ingka Centres Köpcentrum, tillsammans med A3 IT. Skulle du kunna berätta lite mer om ert partnerskap med A3?

Vi är stolta över vårt partnerskap med A3 som är väl integrerat och vi arbetar tillsammans på marknaden. A3 erbjuder infrastrukturlösningar och att vi är en del av deras erbjudande mot kund, där vi blir en del av deras bredbandserbjudande där slutkunden kan välja att få ta del av våra säkerhetslösningar via bredbandet. Partnerskapet med A3 bevisar att vi har ett starkt erbjudande mot marknaden och visar på skalbarheten i det vi levererar.

Hur upplever du konkurrensen generellt? Kan du namnge några konkurrenter?

Vi verkar inom säkerhetsbranschen som är en relativ konservativ bransch. Konkurrenter till oss generellt är det stora säkerhetsbolaget såsom Nokas, Securitas, STANLEY Security samt en del lokala spelare. Skillnaden mellan oss och våra konkurrenter är att vi ser IT-drift som vår primära huvudfokus medan de större säkerhetsbolagen är mer inriktade på att ”sälja väktartimmar”, vilket innebär att de ser IT-drift som en tilläggstjänst.

Hur skulle du beskriva en typisk kund till er?

Jag skulle beskriva en typisk kund som någon med generellt höga säkerhetskrav och som vill outsourca sin IT-drift. Oftast vill många hantera det internt, men i takt med att teknikutvecklingen och komplexiteten ökar, börjar även de som hanterat det internt delvis börjar outsourca vissa delar. Inom handel har vi t.ex. kedjekunder där vi har kameraövervakning och som effektiviserar sin säkerhetsdrift genom att centralisera sina säkerhetsfunktioner. I detta fall innebär det att de vill ha koll på säkerheten på ett så effektivt sätt som möjligt genom att bygga ihop butiksnäten och få en överblick över alla deras butiker.

Kan du ge tre anledningar till att ni är en bra investering idag?

1. Vi ser en enorm adresserbar marknad med god tillväxtpotential.
  2. SECITS har en god marknadsposition genom sitt erbjudande att leverera avancerade skräddarsydda lösningar och vi ligger rätt i tiden när krav på säkerhet ökar.
  3. Jag anser att vi är lågt värderade i förhållande till andra säkerhetsbolag. Vi har ett börsvärde på ca 30 MSEK och omsatte 50 MSEK förra året.

Analyst Group