Inte utan mitt smartkort

Blogginlägg   •   Maj 20, 2014 11:28 CEST

Redan första gången jag kom i kontakt med en dator fick jag ett användarnamn och ett lösenord. Sedan dess har jag haft ett oändligt antal lösenord, samma till flera olika användarnamn, olika men snarlika och så alla de lösenord som helt enkelt är ”för bra” och som jag därför glömt bort och fått byta. Det är en mängd timmar och energi som ägnats åt alla dessa lösenord.

För fyra år sedan började jag på SecMaker. I vanlig ordning blev jag tilldelad en dator, men inget användarnamn. Istället fick jag ett smartkort med en PIN-kod som skulle användas till hissen, dörren, skrivaren – och datorn. Min första tanke var att jag skulle glömma kortet någonstans. Var det helt enkelt inte lättare med användarnamn och lösenord?

Det tog några dagar, sedan kunde jag inte tänka mig något annat sätt att logga in i datorn.

Under en arbetsdag går jag ifrån datorn väldigt många gånger; för ett möte, till skrivaren, för att äta lunch och så vidare. Med användarnamn och lösenord hade jag nog helt enkelt struntat i att logga ut varje gång på grund av tiden det tar att logga in igen. Med smartkortet och PIN-koden är det lättare; ta ut kortet ur läsaren och du är utloggad. Sätt tillbaka kortet och slå din PIN-kod och du är inloggad.

Tänk om Facebook, Twitter, bostadsförmedlingen, SJ och SAS kunde införa kortstöd. Det skulle gå att använda kortet hemma och de skulle slippa administrera miljontals av lösenord.

Men det går framåt! Försäkringskassan har kortstöd för VAB och för tre veckor sedan signerade jag min deklaration med mitt smartkort.

Emmelie Hardenborg, Marketing Coordinator

Kommentarer (0)