Vad gör vi i den här djungeln?

Blogginlägg   •   Maj 06, 2014 11:02 CEST

Det kan te sig lättare att vandra, klättra och paddla sig igenom Amazonas djungler än att ge ett rakt svar på vilken tunn klient som passar just er.

Jag får dagligen frågor om vilken tunn klient som rekommenderas, vilket operativsystem som ska tillämpas, vilka tillämpningar som går eller inte går att göra mellan dem. Det är inte helt enkelt, men jag ska här försöka dela med mig av några tankar kring detta.

Inom offentlig sektor och framförallt sjukhus, så ser verkligheten väldigt annorlunda ut idag mot för 10 år sedan. Vi har helt enkelt inte längre råd eller tid att strula med låsta datorer, vänta på långa inloggningar eller ta oss tillbaka dit vi senast stängde ner.

Idag ställer vi krav på att snabbt kunna aktivera vår session, tryggt och säkert både för personalen och patienten. Sjukhuspersonalen behöver kunna flytta med sig sitt arbete mellan avdelningar och enheter. De ska kunna dela på en dator och effektivt byta användare utan att behöva navigera sig tillbaka i krångliga system. Dessa tuffa krav hänger på IT-avdelningarna där ute, och om de inte agerar rätt så kan det gå så långt att patientsäkerheten är hotad.

Det finns en lösning som uppnår de höga kraven: virtualiserade plattformar, publicerade applikationer och tunna klinter med sessionsförflyttning och smarta kort.

Vilken tunn klient som passar för ändamålet beror på vilken VDI plattform man väljer att använda sig av. Trenden idag är att klienten inte längre är så tunn, det levereras ett stort utbud av klienter med god prestanda och potentiell hårdvara.

Många lösningar ställer idag också högre krav på enhetens operativsystem för att kunna tillgodose den funktionalitet som önskas. Detta gör det näst intill omöjligt för mig att svara en kund på frågan:

Vilken tunn klient är bäst?

Erfarenheten säger att, beroende på vilken VDI teknik man väljer och framför allt vilken kontaktyta mot sin VDI man vill presentera, så lämpar sig de olika tunna klinterna och operativsystemen olika.

Tunna klienter innebär att en datoranvändare arbetar direkt mot ett centralt nätverk. Lokalt har den enskilda användaren tangentbord, mus och bildskärm kopplat till en minimal centralenhet, utan hårddisk och operativsystem. Centralenheten kräver inte lika snabb CPU och inte lika mycket arbetsminne som en vanlig persondator som kör tillämpningsprogrammen lokalt”
Källa: Wikipedia

Att den personliga datorn går förtjänstfullt i pension inom offentlig sektor, framför allt på sjukhusen, kan vi nog vara överens om. Men att den ska ersättas av en enhet utan hårddisk, operativsystem och lågt arbetsminne är helt enkelt inte sant. Det är inte riktigt så enkelt.

Står ni inför denna frågeställning, kontakta oss gärna, vi lyssnar på er och delar gärna med oss information om lyckade projekt där kombinationen VDI, rätt tunn klient och smarta kort har gjort verkligheten inte bara enklare för IT-avdelningar, utan framför allt säkrare för patienten.

Ronnie Johansson,
Business Area Manager Finland