Sectra erhåller stororder då Sverige förstärker sin säkerhet

FMV, Försvarets materielverk, beställer fler produkter för krypterad telefoni från Sectra. Produkterna kommer att användas av Försvarsmakten och Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, där man fortsätter att arbeta för att höja säkerheten och skydda känslig information mot nya hotbilder. Ordervärdet uppgår till 36 miljoner kronor.

Beställningen omfattar Tiger XS och Tiger XS Office som är produkter för säker mobil telefoni, fast telefoni och säker datakommunikation. Med de nya produkterna moderniseras befintlig utrustning och fler användare får tillgång till säkra kommunikationssystem. Leverans av produkterna inleds under andra kvartalet kalenderåret 2011. Beställningen omfattar även service- och supportavtal för utrustningen.

– Vi fortsätter vårt framgångsrika samarbete med FMV för att långsiktigt säkerställa att myndigheter och försvaret i Sverige har tillgång till moderna produkter för avlyssningsskydd. Det krävs målinriktade och långsiktiga investeringar i framtidssäker utrustning för krypterad telefoni för att en organisation ska minska riskerna för informationsläckage, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.

Idag är möjligheterna att avlyssna kommunikation och speciellt mobil kommunikation stora. Men medvetenheten om riskerna för att känslig information kan läcka är fortfarande låg och många organisationer skulle behöva se över och skydda sin verksamhet med hjälp av säkra kommunikationssystem. Sverige är bland de ledande nationerna i världen på kryptering och det land där marknadens säkraste produkt för krypterad telefoni har utvecklats. Ett resultat av det framgångsrika samarbetet mellan FMV och Linköpingsföretaget Sectra som, utöver att förse försvar och myndigheter i Sverige med produkter som skyddar mot informationsläckage, har lagt grunden till att svenska produkter för säker telefoni nu används av myndighets- och försvarskunder i 17 Europeiska länder.

Sectra Tiger för krypterad telefoni
Tiger XS är ett personligt talkrypto som skyddar telefonsamtal från avlyssning över tele-, GSM-, 3G-, ISDN- och IP-nät samt via satellitsystem. Tiger är certifierad av svenska säkerhetsmyndigheten, EU, NATO och flera andra nationella säkerhetsmyndigheter vilket gör den till den säkraste produkten på marknaden för krypterad telefoni. Under hösten utsågs Sectra Tiger XS av EU-rådet till den produkt som ska användas för säker telefoni inom den Europeiska Unionen.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med Värdepappersmarknadslagen. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 27 januari kl 08:30 (CET).

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25
Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem

Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.se

• försvarets materielverk
  • sectra