Securitas nominerad i Inhousetävlingen 2019 med den digitala rekryteringskampanjen "Vilken uniform passar dig?" Foto: Securitas Sverige AB.

Securitas nominerad i Inhousetävlingen 2019

För åttonde året i rad går Inhousetävlingen som arrangeras av Dagens media och Resumé av stapeln. Securitas senaste rekryteringskampanj ”Vilken uniform passar dig?” är nominerad i kategorin Bästa Kampanj och slåss nu om prispallen mot andra storföretag som Arla Foods, Coop och TUI.

Tävlingen Inhouse 2019 arrangeras av Dagens Media och Resumé tillsammans med en rad samarbetspartners inom reklamvärlden så som Arkitektkopia och SDR för att nämna några. I årets upplaga är Securitas nominerad i kategorin Bästa Kampanj med den digitala rekryteringskampanjen ”Vilken uniform passar dig?”, något som Malin Luuke, projektledare för kampanjen på Securitas Sverige AB ser som ett kvitto på att de tänkt helt rätt.
– Securitas är en av Sveriges största arbetsgivare och har ett konstant rekryteringsbehov, samtidigt brottas vi ibland med en förlegad bild av vad vi gör och vilka människor som arbetar här. Vi ville synliggöra riktiga människorna i företaget och deras personliga historier om varför de arbetar här och på så sätt inspirera andra genom att lyfta hur de dagligen bidrar till samhället, säger hon.

Vad innebär en sådan här nominering?
– Det betyder såklart jättemycket för oss, inte minst för att vi är en förhållandevis liten avdelning sett till företagsstorlek men också för att det är ett starkt bevis på att genuinitet och transparens i vår kommunikation går hem hos målgruppen. Något som ligger i direkt linje med vad vi som företag står för och i en tid av köpta influencers, dolda reklambudskap och ett mediebrus som kan verka ogenomträngligt så har den här kampanjen visat på att äkta berättelser, riktiga människor och Securitas samhällsansvar intresserar unga arbetssökande idag.

Berätta mer, vad gick kampanjen ut på?
– Inför varje sommar är rekryteringsbehovet enormt på Securitas, än minst i Stockholm där vi tog fram denna kampanj likt ett pilottest. Vi ville belysa flera olika yrkeskategorier inom företaget och på så sätt lyfta människorna bakom uniformen. Låta dem få berätta om sitt arbete och hur eller varför de arbetar på Securitas idag. Sedan flirtade vi med målgruppen digitalt på Facebook, Snapchat och Instagram, där de vistades naturligt, genom att sprida jobbannonser och uppmana dem till att själva representera en uniform. Kampanjen gick förvånansvärt bra och nåddes av närmare 500 000 personer. Vi ökade även ansökningarna med nästan 100% från året innan.

Den här tävlingen riktar sig till inhouse-avdelningar, hur mycket material producerar ni internt på Securitas idag?
– Vi gör allt vårt material själva när det gäller den här typen av kampanjer. Vi är ett slimmat team men täcker in alla delar från produktionsledning, bild- och textproduktion och har även valt att strategiskt satsa på att ha ett eget videoteam, vilket är avgörande idag då rörligt material är ett måste för att nå ut digitalt.

Siktar ni på vinst?
– För oss är det en vinst att bara vara nominerad men en guldmedalj är ju såklart det slutliga kvittot på att det vi gör är helt rätt! avslutar Malin Luuke.

Mer om kampanjen:
Här ovan kan du se ett klipp från kampanjen. Klicka här för att besöka kampanjsajten för "Vilken uniform passar dig?"

Mer om tävlingen:
Inhousetävligen är Sveriges enda reklamtävling som riktar sig till inhouse-avdelningar på olika företag i Sverige. Det innebär till de marknad- och kommunikationsavdelningar som skapar och producerar sitt egna material utan med hjälp av en reklambyrå.

Bidragen bedöms och utses av en jury bestående av bl.a. Gunnar Duintjer, vd, Arkitektkopia, Karin Sorte, Marknadschef, SDR, Hannes Kerstell, Executive media director, Prime och Suzan Hourieh Lindberg, Head of Diversity management and brand partnerships, Volvo Car Mobility. Tävlingen avgörs på Berns den 7 november 2019. Här kan du läsa mer om tävlingen och se samtliga bidrag som är nominerade.