Förenklad riskhantering hos Göteborgs Spårvägar med RISKsolution XT

Göteborgs Spårvägar har i dagarna installerat RISKsolution XT i nätverksversion. Programmet kommer användas för att strukturera det interna riskhanteringsarbetet.

Göteborgs Spårvägar bedriver kollektivtrafik med spårvagnar och bussar inom Västra Götalands län samt anläggningsverksamhet, trafikservicetjänster och radiokommunikationsverksamhet. Som trafikentreprenör arbetar de främst med kollektivtrafik på uppdrag av Västtrafik AB och Göteborgs Stads Trafikkontor. På Göteborgs Spårvägar finns ca 2 000 medarbetare i dagsläget.

Att regelbundet genomföra riskanalyser anses vara grunden för allt säkerhetsarbete. Utan en riskanalys är det svårt att avgöra vilka risker som är störst, vilka brister som påverkar riskerna och vilka åtgärder som ska prioriteras.

Många verksamheter har idag insett värdet med förebyggande säkerhetsarbete, det som saknas är ett organisationsgemensamt synsätt och en möjlighet att återanvända tidigare riskerfarenheter. Lösningen är en nätverksbaserad programvara för att skapa och hantera riskanalyser.

RISKsolution XT är en programvara som hanterar hela riskhanteringsprocessen, från sannolikhets- och konsekvensbedömning till identifiering av brister och åtgärdsförslag. Programmet innehåller också risk- och åtgärdskostnader, kostnadsnytta samt handlingsplan med uppföljning.

RISKsolution XT är väl anpassat att följa Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter för risk- och sårbarhetsanalyser och är egenutvecklat av Security Solution AB.

Genom att följa alla steg i programmet uppnås en komplett riskanalys och allt som dokumenteras samlas i RISKsolutions databas. Detta effektiviserar arbetet med riskhantering och istället kan fokus läggas där det behövs; på att genomföra åtgärder för att minska de risker som identifierats.

• Teknologi, allmänt

• riskhanteringsprocess