Låser du "rätt"?

Blogginlägg   •   Jan 01, 2017 10:00 CET

Foto: Securmark

Därför bör du inte låsa fast båten i stävöglan.

Det är en bra idé att låsa båten till bryggan och lyckligtvis gör de flesta båtägare det. En bra vajer och ett FG-godkänt lås rekommenderas av både försäkringsbolag, polis och Securmark.

Men visste du att det kan ha en effekt var du låser båten?

– Många som använder vajer och hänglås för att låsa fast båten till bryggan använder stävöglan (se bilden) på båten. Denna är ofta inte härdad och därför lätt att kapa av för tjuvar. Stävöglan är främst monterad för att dra upp båten på en båttrailer, säger Securmarks återförsäljaransvarige Roar Johnsen.

På flera mindre båtar kan dessutom stävöglan skruvas bort genom att lossa på muttrarna på insidan.

– Vi har sett flera exempel på stölder där stävöglan är avkapad och vår rekommendation är att undvika detta, säger Johnsen.

Skulle båten bli stulen genom att stävöglan kapas – och båten därefter kommer tillrätta igen, är det ofta ett större jobb att montera en ny stävögla eftersom den oftast är dold från insidan.

– Ett sådant jobb kan vara kostsamt, säger han.

Men hur bör man låsa fast båten?

– Vissa tillverkare har stävöglor som är härdade, exempelvis båtar från Buster. Har du inte en härdad stävögla bör du använda pollaren eller en egen låsögla, säger Johnsen, som också rekommenderar att använda pollaren i aktern vid låsning:

– Det är som regel enklare åtkomst för ägaren och svårare för tjuven, säger Roar Johnsen.