Hållbar energi för alla

Det sjunde av FNs globala utvecklingsmål behandlar hållbar energi för alla. Där spelar elektriciteten en avgörande roll.

För att man ska kunna utnyttja elektriciteten krävs ett visst säkerhetsmedvetande. Dessutom kräver konstruktion och installation visst systemtänk. Detta insåg man tidigt, för mer än hundra år sedan, när elektriciteten började användas i hem och fabriker. Om inte installationer och apparater är säkra och fungerar tillsammans, blir det liksom inget av.

Det var också tydligt att innebörden av "säker" och "fungera tillsammans" var något man måste komma överens om, och att det vore bäst om man gjorde det över nationsgränserna. Då uppfann man internationell standardisering.

Det behövdes en gränsöverskridande struktur för arbetet och för att kunna ge ut de gemensamma överenskommelserna som internationella standarder. Representanter för forskning och industri grundade därför organisationen IEC, där SEK Svensk Elstandard sedan 1907 är svensk medlem. Arbetet inom IEC har, i över hundra år, varit en grund för den ständigt ökande användningen av el och elektronik. Och alltså för det globala delmålet: "Tillgång till modern energi för alla".