Accelererad provning

Ny standard ger vägledning vid accelererad provning av produkter.

Den nya standarden, SS-EN 62506, Metoder för accelererad provning av produkter, ger vägledning vid tillämpning av olika metoder för accelererad provning för mätning eller förbättring av produkters funktionssäkerhet (reliability). För tillförlitligheten är det av största vikt att de potentiella felmoder, som kan förväntas vid användning av produkten eller enheten identifieras och undertrycks.

Syftet med accelererad provning är att inom en komprimerad eller accelererad tidsperiod antingen identifiera potentiella svagheter i konstruktionen eller ge information om enheternas tillförlitlighet, eller för att förbättra funktionssäkerhet eller tillgänglighet. Standarden behandlar accelererad provning, både av system och produkter som kan repareras och som inte kan repareras. Den kan bland annat användas för provning med bestämd varaktighet och provning för funktionssäkerhetstillväxt.

Accelererad provning kan användas för objekt på olika nivåer, med och utan programvara, och kan användas tillsammans med olika slags tillförlitlighetsprovning. SS-EN 62506 ger vägledning till några vanliga typer av accelererad provning, t ex HALT och HAST. Den bör användas tillsammans med standarder för statistiska metoder för provning, t ex:

SS-EN 61124, Tillförlitlighetsprovning - Kontroll av konstant felbenägenhet och konstant felintensitet (länk till preview)
SS-EN 61649, Weibullanalys (länk till preview)
SS-EN 61710, Potensprocessmodellen - Anpassningstest och skattningsmetoder (länk till preview)

Preview för SS-EN 62506, Metoder för accelererad provning av produkter, kan du se här.

Samtliga dessa svenska (engelskspråkiga) standarder är identiska med motsvarande internationella standarder (IEC 62506, IEC 61124, IEC 61649 och IEC 61710) som genom samarbetet i CENELEC också fastställts som europeisk standard, identiska i 33 europeiska länder. Genom den tekniska kommittén SEK TK 56, öppen för alla intresserade företag och organisationer, deltar svenska intressenter i arbetet med standarder för tillförlitlighet, underhållssäkerhet och liknande frågor, läs mer om SEK TK 56 här.