Utrustning för smarta elnät

SS-EN 61850-3 för elektronikutrustning för placering i ställverk och liknande nu i ny utgåva.

I standardserien IEC 61850 som behandlar kommunikationsnät och system för kraftföretagsautomation finns också en del som ställer krav på själva utrustningen. Den andra, reviderade utgåvan av den delen har just fastställts som svensk standard SS-EN 61850-3.

Omgivningsförhållandena i kraftstationer och ställverk är lite speciella, med större elektromagnetiska störningar än på många andra platser. I den nya utgåvan har dessa fordringar uppdaterats, så att de stämmer överens med motsvarande fordringar i standarder för andra, liknande produkter, t ex för mätande reläer och skyddsutrustning.

I den nya SS-EN 61850-3 finns nu också säkerhetsfordringar – elsäkerhet och liknande – som är baserade på motsvarande i SS-EN 60255-27 för mätande reläer och reläskydd. EMC-fordringarna har utökats och justerats, så att de stämmer överens med vad som gäller för reläskyddsutrustning och med vad som anges i den tekniska specifikationen IEC 61000-6-5, om immunitet hos kraftstationer och ställverk. Den är f ö under omarbetning och den nya utgåvan är planerad att bli både internationell och europeisk standard – och därmed också bli fastställd svensk standard.

Se preview här på de inledande avsnitten i SS-EN 61850-3, Kommunikationsnät och system för kraftföretagsautomation - Del 3: Allmänna fordringar.

Läs mer här om funktionen ”Preview” som ger direkt tillgång till de inledande avsnitt som visar omfattning och ändamål för alla standarder från SEK Svensk Elstandard.

Standarderna för kraftföretagsautomation tas fram inom IEC TC 57 där SEK TK 57 är den svenska referensgruppen. Läs mer här.