Riksdagskandidater vill fördubbla kollektivtrafiken

Det kommer att finnas ett starkt stöd i riksdagen i höst för en rejäl utbyggnad av den svenska kollektivtrafiken. Det framgår av en ny enkätundersökning som vi på SEKAB har låtit göra bland riksdagspartiernas kandidater inför valet den 14 september.

Av de 367 ledande riksdagskandidater som deltagit i undersökningen svarar 94 procent ”ja” på frågan om det krävs satsningar som gör det möjligt att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020.

Det är ett glädjande besked. Politiska beslut som stärker kollektivtrafiken och gör det mer attraktivt att ta bussen i stället för bilen är varmt välkomna, för klimatets skull. Väl fungerande allmänna färdmedel bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser, exempelvis för våra resor till och från jobbet. För att regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 ska kunna nås behövs kraftfulla satsningar på kollektivtrafik och förnybara drivmedel.

Den statliga så kallade FFF-utredningen, ”Fossilfrihet på väg”, slog i vintras fast att kollektivtrafikens konkurrenskraft behöver öka för att vi ska klara omställningen till ett samhälle som inte är beroende av oljebaserade drivmedel. Kollektivtrafikbranschen, Sveriges kommuner och Landsting (SKL), Trafikverket och Jernhusen har redan satt upp ett mål om att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020, jämfört med 2006.

Vår enkät visar att en överväldigande majoritet av de ledande riksdagskandidaterna vill förverkliga det målet. Om en sådan omfattande satsning blir verklighet är det ett stort framsteg, och även ett gyllene tillfälle att ställa om från fossila till förnybara drivmedel. När kollektivtrafiken byggs ut är det viktigt att exempelvis nya bussar som köps in kan tankas med förnybara drivmedel. Om fler lokaltrafikbolag går över till att använda biodrivmedel stärks klimatfördelarna med att resa kollektivt ännu mer.

På SEKAB har vi arbetat i över 25 år med en del av lösningen på klimatutmaningen: biodrivmedlet ED95 för bussar och lastbilar, som till 95 procent består av etanol och används i anpassade dieselmotorer. Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att minska utsläppen av koldioxid med upp till 87 procent.

Etanol är i dag ett väl beprövat drivmedel som dessutom fungerar bra i det nordiska klimatet. På de svenska gatorna rullar redan omkring 800 bussar på ED95, men antalet skulle behöva öka ytterligare.

Ju fler bussar som körs med biodrivmedel i tanken, desto mer kommer en utbyggnad av kollektivtrafiken betyda för att minska våra resors påverkan på klimatet.

Lena Nordgren
lena.nordgren@sekab.com