ValChem visar möjligheterna med grön kemi

Projektet ValChem pågår för fullt och har under hösten levererat över tjugo ton cellulosasocker som har framställts med skog som råvara. Syftet är att lägga en grund för fullskalig produktion av biobaserade kemiprodukter.

Med hjälp av de teknologier som SEKAB är med och demonstrerar inom projektet kommer förnybar skogsråvara kunna ersätta den fossila oljan för att framställa olika kemikalier. Det är förstås en jättevinst för klimatet och ett viktigt steg mot ett fossilfritt samhälle.

SEKAB:s teknologiplattform CelluAPP® gör det möjligt att förädla trä, halm och annan cellulosarik råvara till kemiprodukter, biogas och lignin. Det gör att en stor mängd företag kan tjäna pengar på cellulosabaserade biprodukter, som är vanliga inom exempelvis skogsindustri, trävaruindustri, jordbruk, livsmedelsindustri och kemiindustri.

Just sockret som utvinns i ValChem-projektet blir till monopropylenglykol (MPG), en viktig baskemikalie som används i exempelvis färger, lacker och hygienartiklar.

Vi är väldigt stolta över att CelluAPP®-tekniken valdes ut till projektet och förhoppningen är att fler företag ser möjligheten att ta tillvara en outnyttjad resurs och samtidigt göra miljön och klimatet en stor tjänst.

Marlene Mörtsell