SEKAB deltar i initiativet Fossilfritt Sverige

Nu ansluter sig etanol- och kemiföretaget SEKAB till regeringens initiativ Fossilfritt Sverige. Målet för initiativet är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

– Vi måste ersätta fossila råvaror i många delar av samhället, inte minst när det gäller transporter och kemikalier. Det är något vi på SEKAB arbetar med dagligen och därför känns det självklart att delta i Fossilfritt Sverige, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Regeringen lanserade initiativet Fossilfritt Sverige den 4 november i fjol. Hittills har drygt 150 företag, organisationer och myndigheter anslutit sig, däribland SEKAB.

Alla aktörer som deltar har skrivit under en deklaration om att hjälpa Sverige gå i framkant mot en fossilfri framtid och ett mer hållbart samhälle. Hela deklarationen finns att läsa nedan samt på regeringens hemsida.

– Välbeprövade alternativ för att ställa om till mer hållbara transporter finns här och nu. Med etanolbränslet ED95 i tanken kan bussar och lastbilar minska sina utsläpp med upp till nästan 90 procent jämfört med diesel, säger Lena Nordgren.

SEKAB är ett av Europas ledande etanolföretag som utvecklar teknik för att ta fram kommersiella etanolprodukter av cellulosa, samt förädlar etanol till förnybara drivmedel och gröna kemikalier.

För mer information:
Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert, SEKAB Biofuels & Chemicals, 070-589 64 41, lena.nordgren@sekab.com

Fakta: Deklaration om ett Fossilfritt Sverige

Klimatförändringarna är här, de är allvarliga och de påverkar alla – både oss som lever nu och framtida generationer. De globala utsläppen måste snabbt minska för att säkra välfärden för framtida generationer.

Nu är tiden att agera. Vi är den sista generationen som kan bromsa klimatförändringarna. Utifrån det nya globala klimatavtal som världens länder enades om i Paris jobbar vi nu för att hålla den globala uppvärmningen väl under två grader, med sikte på 1,5 grad.

Det är dags för ledarskap. Svenska företag, städer och andra aktörer vill visa att vi ser fördelarna med att gå före:

1. Världen behöver bli fossilfri. Vi ser positivt på att Sverige går före. Det skapar bättre miljö, attraktivare städer och nya möjligheter till jobb.
  2. Våra verksamheter ska bidra. Genom att visa upp egna konkreta insatser för minskade klimatutsläpp inom ramen för FN:s Action Agenda demonstrerar vi inför hela världen vår beslutsamhet att agera i närtid.
  3. Vi utmanar andra, i Sverige och i världen. Vi välkomnar våra motsvarigheter att ansluta sig, göra egna insatser och att utmana sig själva och oss.

Vi vill visa ett starkt engagemang och ledarskap från svenska företag, kommuner och organisationer som vill göra det fossilfria samhället möjligt. Så visar vi vägen till en hållbar framtid.

• Kemikalieindustri

SEKAB är ett svenskt kemi- och etanolföretag som är ledande i Europa. Vi vill bidra till att minska beroendet av fossila råvaror och bränslen. SEKAB utvecklar teknik och bedriver forskning för att framställa kommersiella etanolprodukter av cellulosa, samt förädlar etanol till förnybara drivmedel och gröna kemikalier.