SEKAB medverkar på Transportforum

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2016 08:16 CET

SEKAB medverkar på Transportforum 2016 för att berätta om etanoldrivmedlet ED95 för bussar och lastbilar. Biodrivmedelsexperten Lena Nordgren talar den 12 januari om hur etanoldrivmedlet ED95 har utvecklats.

– Etanol har en viktig roll att spela om vi ska kunna ställa om till en fossiloberoende fordonsflotta. ED95 är ett väl beprövat och välutvecklat bränsle med stor klimatnytta, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Konferensen Transportforum anordnas i Linköping den 12–13 januari av Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI. Lena Nordgren berättar vid seminariet ”Drivmedelsproduktion och drivlinor för framtiden” om hur SEKAB har utvecklat etanolbränslet ED95 i samarbete med Scania.

– Från början var målet med att ta fram ett etanoldrivmedel att förbättra luften i stadsmiljöer. Med etanolen har vi förutom renare luft också fått kraftigt reducerade klimatutsläpp, säger Lena Nordgren.

I dag släpper tunga lastbilar ut runt 3,9 miljoner ton koldioxid varje år. Om dessa lastbilar istället skulle köra på den vanligaste etanol som finns i dag, skulle utsläppen minska med 2,6 miljoner ton. Med den mest effektiva etanolen kan utsläppen minska med 3,4 miljoner ton, en reduktion på nästan 90 procent jämfört med diesel.

SEKAB är ett av Europas ledande etanolföretag och har arbetat i 30 år med biodrivmedlet ED95 för bussar och lastbilar. Drivmedlet ED95 består till 95 procent av etanol och används i anpassade dieselmotorer.

För mer information:
Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert, SEKAB Biofuels & Chemicals, 070-589 64 41, lena.nordgren@sekab.com

www.linkedin.com/company/sekab

SEKAB är ett svenskt kemi- och etanolföretag som är ledande i Europa. Vi vill bidra till att minska beroendet av fossila råvaror och bränslen. SEKAB utvecklar teknik och bedriver forskning för att framställa kommersiella etanolprodukter av cellulosa, samt förädlar etanol till förnybara drivmedel och gröna kemikalier.

Kommentarer (0)