Tomas Nilsson tillträder som vd för SEKAB

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2016 09:10 CET

I dag tillträder Tomas Nilsson som ny vd och koncernchef för etanol- och kemiföretaget SEKAB. Han var tidigare produktionschef på SCA Obbola.

– Jag är stolt över möjligheten att leda SEKABs arbete med att utveckla fler gröna lösningar för ett hållbart samhälle. SEKAB är i dag branschledande i Europa och har en viktig roll för en förnybar och fossilfri framtid, säger Tomas Nilsson, vd för SEKAB.

Tomas Nilsson tillträder som koncernchef för SEKAB och vd för bolagen SEKAB Biofuel Industries, SEKAB BioFuels & Chemicals samt SEKAB E-Technology. Han är civilingenjör och har lång erfarenhet från ledande befattningar i svensk skogsindustri.

– I Tomas Nilsson får vi en vd med gedigna erfarenheter från industrier både i Sverige och utomlands. Hans bakgrund och kompetens gör honom till helt rätt person att leda SEKAB framöver, säger Göran Gezelius, styrelseordförande för SEKAB.

SEKAB har sina rötter i en över hundra år gammal etanolproduktion i Örnsköldsviksområdet. I dag är SEKAB ett grönt innovationsföretag som förser industri och samhälle med långsiktigt hållbara kemikalieprodukter och biodrivmedel.

För mer information:
Tomas Nilsson, vd, SEKAB, 070-605 35 20, tomas.nilsson@sekab.com

SEKAB är ett svenskt kemi- och etanolföretag som är ledande i Europa. Vi vill bidra till att minska beroendet av fossila råvaror och bränslen. SEKAB utvecklar teknik och bedriver forskning för att framställa kommersiella etanolprodukter av cellulosa, samt förädlar etanol till förnybara drivmedel och gröna kemikalier.

Kommentarer (0)