Selam African Festival 2010 presenterar: Hindi Zahra

Selam African Festival 2010 presenterar: Hindi Zahra

Gnistrande debutant med rötter i Marocko och bas i Paris!

Lördag 6 november

Nalen, Regeringsgatan 74

Hindi Zahra växte upp i en Berberfamilj i Marocko med landets musik och natur ständigt närvarande. Hon föddes in i en musikalisk smältdegel, med musicerande och improviserande farbröder, och där allt från den traditionella nordafrikanska musiken till Bob Marley och Bob Dylan fanns omkring henne.

Vid 18 års ålder flyttade hon till Paris med sin pappa och fick jobb på Louvren.

- Det var mitt möte med konsten. Som barn var jag kontemplativ, i nära kontakt med naturen. Målningarna gav mig samma upplevelse. De holländska mästarna var lugnande, som musik alltid varit, säger Hindi Zahra.

I Paris kunde hon också utveckla sitt stora musikintresse och utforska allt från opera, jazz, klassisk arabiskt och hiphop. Men hon upptäckte att färdiga mallar inte låg för henne. Operan kändes för elitistisk och tävlingsinriktad, i jazzen efterlyste hon mer improvisation och efter en tid i hiphopkretsar började hon sakna musikinstrument. När hon samarbetade med klassiska arabiska musikerna blev de irriterade när hon ville sjunga på engelska - det passade inte in för det var inte traditionsenligt.

Hon fick helt enkelt skapa sin egen musik – ett musikaliskt landskap målat med vokaljazz, akustisk pop, modern soul och blues med nordafrikanska influenser.

Idag är hon skivbolagskompis med Norah Jones på anrika Blue Note och hennes debutalbum "Handmade" hyllas av en enig kritikerkör. Hindi Zahra har skapat en fantastisk hybridpop efter eget recept.

Dj’s under kvällen är gänget bakom Magasinet Novell. Magasinet Novell är en musiktidning som skildrar intressanta artister i alla delar av musikvärlden. Hittills har vi skrivit långa reportage om bland annat lugaflow i Uganda, 60-talets jazz- och popexplosion i Etiopien och 00-talets death metal-våg i Indonesien. När Novellredaktionen spelar skivor är det fullt fokus på svängig urban musik från hela världen, uppblandat med samtida pop, RNB och hiphop.

Dörrar: 20.00 - 01.00

Showtime: 21.30

Biljetter: 280 kr via www.nalen.com, eller hos Kulturdirekt i Kulturhuset, samma plan som Stadsteaterns kassor.

Åldersgräns: 18 år

Selam African Festival pågår mellan 4-6 november. För program se: www.selam.se