Pressmeddelande -

Youssou N'Dour - Afrikas mest kända nu levande sångare till Konserthuset i Stockolm!

Youssou N'Dour, född 1959 i Dakar, Senegal, anses vara en av Afrikas mest inflytelserika musiker, både musikaliskt och på ett socialt plan. Han har erhållit en mängd utmärkelser för sitt arbete, bl.a. en amerikansk Grammy Award (2005, Egypt) och har under åren samarbetat med musiker som Peter Gabriel, Sting, Tracy Chapman, Paul Simon, Bruce Springsteen och Wyclef Jean.

Konserthuset
Lördag 5 mars
kl. 19.30

Youssou N’Dours musik springer ur den traditionella senegalesiska trum och dansmusiken sabar, som genom en mängd influenser som jazz, soul och rock resulterat i den populära musikstilen M'balax, en genre som Youssou själv i hög grad varit med om att forma.

Hans starka engagemang för panafrikanska sociala frågor har gjort honom till en viktig referens och han har haft flera uppdrag åt organisationer såsom Amnesty International, FN och Unicef. Legendariska musikmagasinet Rolling Stone har kallat honom "Afrikas mest kända nu levande sångare", och Time Magazine utsåg honom år 2007 till en av världens 100 mest inflytelserika personer.

I Senegal är han en ständigt aktiv och driftig kulturprofil – ägare av en av de mest lästa dagstidningarna i Senegal, L'Observateur, och radiostationen RFM (Radio Future Medias). Sedan 1991 driver han den egna studion Xippi Studio och sitt eget skivbolag, Jololi sedan 1995, där flera av Senegals stora artister ingår.
I oktober 2010 var det premiär för hans egen tv-kanal i Senegal, TFM!

Youssou N’dour är både kompositör, orkesterledare och producent - trots att han är fast förankrad i senegalesisk musik och kultur fyller han ständigt på med nya intryck. Han har samarbetat med egyptiska musiker (resulterade i CD:n Egypt, för vilken han vann en Grammy), komponerat en afrikansk opera och skrivit och framfört den officiella fotbolls VM-låten 1998 "La Cour des Grands" tillsammans med Axelle Red. I Europa är han ju bl.a känd för duetten 7 Seconds med svenska sångerskan Neneh Cherry. På sin senaste produktion ”Kingston-Dakar ” har han undersökt reggae .

När Youssou N'Dour nu kommer på efterlängtat Sverigebesök har han med sig två musikaliska löften som han vill lyfta fram; Carlou D från Senegal, samt Suzanna Owiyo, från västra Kenya. Konserten är uppdelad i två set: första set med Carlou D och Suzanna Owiyo, andra set med Youssou N'Dour.

För intervjuförfrågningar kontakta

Barbara Franke

Selam

barbara@selam.se

Discography

Bitim Rew (1984)

Nelson Mandela (1986)

Immigrés (1988)

The Lion (1989)

Set (1990)

Eyes Open (1992)

The Guide (Wommat) (1994)

Djamil (1996)

Inedits 84-85 (1997)

Special Fin D'annee Plus (1999)

Lii (2000)

Joko: From Village To Town (2000)

Joko: The Link (2000)

Rewmi (2000)

Le Grand Bal (2000)

St. Louis (2000)

Le Grand Bal a Bercy (2001)

Ba Tay (2002)

Nothing's In Vain (2002)

Youssou N'Dour and His Friends (2002)

Kirikou (2004)

Egypt (2004)

Alsaama Day (2007)

Rokku Mi Rokka (2007) — #30 in Rolling Stone's Top 50 Albums of 2007.[13]

Special Fin D'annee : Salegne-Salegne (2009)

Dakar - Kingston (2010)

Compilations

The Best of Youssou N'Dour (1995)

Euleek Sibir with Omar (You et Pene) (1996)

Immigrés/Bitim Rew (1997)

Best of the 80's (1998)

Hey You: The Essential Collection 1988–1990 (1998)

Birth of a Star (2001)

Rough Guide to Youssou N'Dour & Etoile de Dakar (2002)

7 Seconds: The Best of Youssou N'Dour (Remastered) (2004)

Instant Karma: The Amnesty International Campaign to Save Darfur — John Lennon's "Jealous Guy" (2007)

Karolina Arrieta Otero

Presskontakt Projektkoordinator Stockholm

Om Selam

Selam grundades 1997 av Teshome Wondimu och är idag en etablerad aktör i Stockholms kulturliv.
Vi arrangerar konserter med liveband & DJ' s, driver festivaler, klubbkvällar och seminarier med fokuset inställt på musik & kulturella uttryck som formats i en global värld!

Genom olika nätverk arbetar vi också med utvecklingsfrågor inom musik i ett både svenskt, nordiskt och internationellt perspektiv.

Selam äger även independantlabeln Selam Sounds och etiopiska labeln Muzikawi.

För mer information gå till www.selam.se

Selam
Mäster Mikaelsgata 2B