Vad ska du tänka på när du blir kontaktad av en headhunter?

När du blir kontaktad av en headhunter så finns det ett par saker som du bör tänka på. Det är framför allt viktigt att inte bli alltför smickrad över det visade intresset – du måste också fråga sig om du verkligen vill ha den aktuella tjänsten. Är det här rätt karriärsteg vid rätt tidpunkt?

Du kan förvisso vara öppen för förändringar som du själv inte hade tänkt sig från början, men det är viktigt att du funderar noga innan du fattar ett beslut. Be om mer betänketid, och glöm inte att ställa mycket frågor om tjänsten så att du har en klar uppfattning om vad den innebär. Planera dina frågor noggrant inför ett eventuellt möte med rekryteraren.

Om du inte är intresserad av tjänsten ifråga – se då till att ändå svara på rekryterarens kontakt om du får ett inmail. Du vet aldrig vad det kan leda till i framtiden! En headhunter ser alltid till att behålla kontakten även med de kandidater som inte passar för eller vill ha den aktuella tjänsten. Det kan dyka upp andra tjänster som passar bättre för dig både kompetens- och tidsmässigt.

Inom vissa branscher kan det vara så att man alltid söker efter en viss kompetens, exempelvis platschefer och projektledare inom bygg- och anläggning. Jobbar du i den branschen kan en headhunter vara intresserad av att etablera en kontakt med dig även om de inte har ett skarpt uppdrag. De har troligtvis kontakt med flera kunder som de vet är intresserade av din kompetens och kan hjälpa dig till en ny arbetsgivare.

Du bör alltid vara tydlig med vad du har för förväntningar och vad som motiverar dig i ditt yrkesliv. Kontakten med headhuntern blir ett gyllene tillfälle att formulera även för dig själv vad du drömmer om och vad du ser som ditt nästa karriärsteg. Om du inte är rätt person för den tjänst som du kontaktades för så kan det finnas en annan tjänst som passar dig som handen i handsken när du är redo!

Cornelia Gustafsson

Presskontakt Rekryterare/headhunter Rekrytering 0727299654