Semantix i radiointervju om den akuta tolkbristen

Nyhet   •   Jan 04, 2016 14:46 CET

Flyktingkrisen är ett stort problem i Europa och i Sverige idag. Många människor flyr för sina liv och söker trygghet i andra länder. De som kommer till Sverige behöver tolkar som kan hjälpa dem in i landet. I och med flyktingkrisen har efterfrågan på tolkning ökat – en efterfrågan som inte kan mötas på grund av bristen på tolkar. Regeringen, myndigheterna och utbildningsväsendet måste ta tag i frågan eftersom den akuta bristen på tolkar sätter rättssäkerheten ur balans. I värsta fall kan tolkbristen innebära livsfara för den enskilde.

Den 30 december publicerades en debattartikel i Dagens Nyheter som har skrivits av branschföreningen Språkföretagen. I artikeln efterlyser föreningen fem konkreta åtgärder som regeringen och myndigheterna kan arbeta från för att minska tolkbristen.

Efter publiceringen av debattartikeln väljer Radio P6 att ta upp ämnet i ett inslag och Elisabeth Cardoso da Silva får svara på en rad frågor. Radioinslaget och artikeln hittar ni här