Allt mer ”tillväxt” i årsredovisningarna

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2012 09:11 CEST

Användningen av orden tillväxt och förvärv ökar kraftigt i årsredovisningarnas vd-ord medan värderande ord som bäst och starkast halveras. Det visar en ny sammanställning av vd-orden i börsbolagens årsredovisningar, som språkföretaget Semantix har gjort.

– Användningen av ordet tillväxt har ökat successivt sedan lågkonjunkturens 2009. De positiva ordvalen överväger, och olika varianter av ordet öka är det vanligaste innehållsordet för vd-orden, oavsett år, säger Anders Uddfors, koncernchef på Semantix.

En analys av de vanligast förekommande orden visar att börsbolagens vd:ar verkar ha lämnat lågkonjunkturen bakom sig. Ord som både ökade kraftigt och förekom ofta i vd-orden för 2011 är olika varianter av orden tillväxt, förvärv och utveckling. Ordet god fortsätter också sin positiva trend och mer än fördubblades jämfört med året innan.

– Det finns ett tydligt fokus på positiv handling – bolagen agerar genom förvärv och tillväxt. Däremot är man betydligt mer försiktig med de positivt värderande orden, som bäst och starkast, säger Anders Uddfors.

Semantix har sammanställt och räknat samtliga ord i vd-orden i de 30 största börsbolagens årsredovisningar för åren 2008–2011. De vanligast förekommande innehållsorden har rankats, medan alla formord, som för, men och av, har plockats bort. Två av de 30 vd-orden räknades bort från sammanställningen eftersom de endast skrevs på engelska.

Maria Lundmark, marknadschef
08-506 225 42, 070-661 08 09, maria.lundmark@semantix.se

Anders Uddfors, vd och koncernchef
08-506 225 50, anders.uddfors@semantix.se

Semantix är Nordens ledande språkföretag, med tjänster inom översättning, skrivande, språkutbildning och tolkning. Företaget har ett nätverk med 6 500 översättare, tolkar och språkkonsulter knutna till sig och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, tre i Norge och fyra i Finland.