Semantix är tolkarnas favorituppdragsgivare

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2016 08:00 CEST

Semantix tolkkoordinatorer.

En undersökning framtagen av Novus visar att Semantix är den i särklass mest omtyckta uppdragsgivaren bland tolkarna i Sverige. Enligt undersökningsresultatet arbetar hälften av alla tolkar helst åt Semantix.

– Att mer än hälften av alla tolkar föredrar att arbeta för Semantix uppfattar jag som ett gensvar på den rad åtgärder vi genomfört för att förenkla tolkarnas vardag. Det rör utbildning, tekniska hjälpmedel, sättet att få betalt samt att vi dessutom försöker behålla det personliga samarbetet i kontakten med våra tolkar, säger Anders Uddfors, vd på Semantix.

I undersökningen ställdes bland annat frågor om ersättningsnivåer, enkelhet att åta sig uppdrag, personlig service, handledning och utbildning från uppdragsgivaren samt tekniska verktyg för förenkling av tolkens vardag.

– Det gör mig extra glad när jag i undersökningen ser att Semantix hamnar på topp vad det gäller bemötande av tolkarna i förmedlingens kontakt med tolkarna. Det är för mig ett bevis på att vi verkligen arbetar värderingsstyrt, enligt våra policyer och att vi har hittat rätt i vårt samarbete med våra uppdragstagare, säger Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef för tolkverksamheten på Semantix.

På samtliga områden i undersökningen som handlade om ersättningsnivåer, enkelheten att åta sig uppdrag, typ av uppdrag, personlig service, handledning, utbildning och tekniska verktyg hamnade Semantix på topp i resultatet och långt högre än konkurrenterna.

– I vår växande bransch där vi har en stor utmaning i att matcha den stora efterfrågan på tolkar är det otroligt viktigt för oss att få bekräftat från tolkarna själva att vi är på rätt väg när det gäller hur vi kan stärka vår roll som en bra uppdragsgivare. Det känner vi att vi har fått svar på med hjälp av undersökningen. Det är hedrande att jobbet vi gjort uppskattas, säger Anders Uddfors.

För mer information

Elisabeth Cardoso da Silva,tjänsteområdeschef för tolkning, 08-506 119 11, elisabeth.dasilva@semantix.se.

Semantix är Nordens största språkföretag, med tjänster inom översättning, tolkning och språkutbildning. Företaget har ett nätverk med 7 000 översättare, tolkar och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland. Semantix är majoritetsägt av private equity-företaget Segulah.