Semantix expanderar kraftigt i Uppsala

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 08:12 CET

Semantix tolkverksamhet expanderar kraftigt i Uppsala. Just nu rekryteras cirka tjugo medarbetare och vid årsskiftet flyttar företaget till nya dubbelt så stora lokaler i Fyrislund.

– Vår tolkverksamhet har vuxit kraftigt de senaste åren. Beställare från hela landet ringer in till vårt Contact Center i Uppsala för att boka tolk och vi behöver nu förstärka med cirka 20 nya medarbetare, både tolkrådgivare och tolkar, säger Elisabeth da Silva, affärsområdeschef för tolkning på Semantix.

Semantix har haft tolkverksamhet i Uppsala i mer än tio år. Enheten växer ständigt och kommer att ha vuxit till det dubbla innan årsskiftet. De nya lokalerna i Fyrislund kommer att rymma både tolkrådgivare, tolkkoordinatorer, tolkar och några av Semantix koncernfunktioner. Lokalerna byggs just nu om för att uppfylla den säkerhet och sekretess som krävs när tolkarna hanterar extremt
känsliga uppgifter om migrationsfrågor, advokatkontakter och vård.

– Vi växer inte bara i Uppsala. Innan årets slut räknar vi med att ha vuxit från totalt 220 till 250 totalt anställda. Vi börjar i dagarna leverera tolktjänster inom ytterligare två stora offentliga ramavtal, det ena med Statens inköpscentral och det andra med Migrationsverket, säger Elisabeth da Silva.

Elisabeth Cardoso da
Silva, tjänsteområdeschef tolkning
0707-28 20 21, elisabeth.dasilva@semantix.se

Annika Lissjos,
marknadschef
08-506 225 42, 070-770 52 52, annika.lissjos@semantix.se

Semantix är Nordens ledande språkföretag, med tjänster inom översättning, skrivande, språkutbildning och tolkning. Företaget har ett nätverk med 7000 översättare, tolkar och språkkonsulter knutna till sig och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland.