Semantix finansierar skolbyggnad i Pakistan

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 08:11 CET

Semantix stöder barnrättsorganisationen Plan Sveriges arbete med att bygga en skola för både flickor och pojkar i Bari Imam. Barnen i området är extra utsatta och det saknas idag skolbyggnad för de yngre barnen.

–  Att stödja just barns utbildning faller sig naturligt för oss. Vi arbetar med kommunikation på många sätt, och att bidra till både flickor och pojkars tillgång till utbildning är mycket viktigt. Plan är en seriös barnrättsorganisation som arbetar efter Barnkonventionen och vi har ett tätt samarbete kring detta projekt. Arbetet med Plan är en del av vårt CSR-arbete under kommande år, säger Pernilla Lindström, HR-chef på Semantix.

Bari Imam är ett av de största slumområdena i utkanten av Islamabad, huvudstaden i Pakistan. Här lever tretusen familjer varav hälften i fattigdom. 61 procent av de vuxna är analfabeter och 33 procent av barnen går inte i skolan.

Pernilla Lindström, HR-chef
08 506 22 531, 073 982 09 59, pernilla.lindstrom@semantix.se

Anders Uddfors, VD och koncernchef
08 506 225 55, anders.uddfors@semantix.se

Semantix är Nordens ledande språkföretag, med tjänster inom översättning, skrivande, språkutbildning och tolkning. Företaget har ett nätverk med 6 500 översättare, tolkar och språkkonsulter knutna till sig och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, tre i Norge och fyra i Finland.