Semantix förstahandsleverantör av tolktjänster till offentlig sektor

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 08:19 CET

Semantix och Statens inköpscentral har tecknat ramavtal för tolkförmedlingstjänster. Avtalet är ett av de största tolkförmedlingsavtalen i Sverige, som alla statliga verk och
myndigheter kan avropa från.

– Vi är mycket stolta över att återigen få förtroendet att leverera tolkförmedlingstjänster till alla de myndigheter som ingår avtalet. Avtalet omfattar såväl kontakt- som distanstolkning, säger Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef tolkning på Semantix.

Upphandlingen omfattade 21 län och värdet för föregående ramavtalsperiod uppgick till cirka 510 miljoner kronor. 17 anbudsgivare deltog. Semantix valde att lämna anbud på 14 län och blev antagen som förstahandsleverantör i alla dessa. Ramavtalen är rangordnade med tre leverantörer per län. Avtalet gäller under två år från 1 november 2013, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

– Att Statens Inköpscentral ställde höga krav på kvalitet är en positiv utveckling för upphandling av tolktjänster. Det är därför extra roligt att Semantix antogs i samtliga län där vi valde att lämna anbud, säger Maria Krantz, chef för juridik- och anbudsavdelningen på Semantix.

Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef tolkning
0707-28 20 21, elisabeth.dasilva@semantix.se

Maria Krantz, chef för juridik- och anbudsavdelningen
0736-24 71 31, maria.krantz@semantix.se

Statens inköpscentral, information om ramavtalen www.avropa.se

Semantix är Nordens ledande språkföretag, med tjänster inom översättning, skrivande, språkutbildning och tolkning. Företaget har ett nätverk med 7000 översättare, tolkar och språkkonsulter knutna till sig och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland.