Semantix rekryterar tolkar – åker ut på bussturné

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2016 08:00 CEST

Semantix buss-turné

För att råda bot på tolkbristen ger sig Semantix medarbetare ut på en bussturné. Flera torgmöten är planerade ihop med Arbetsförmedlingen på de olika orterna man besöker.

– Det här är ett innovativt och nytt sätt att rekrytera på. Med den här turnén hoppas vi hitta många dolda talanger för tolkyrket. Vårt mål är att i år anlita 1 000 nya tolkar och att erbjuda fast anställning till 100 av dessa, säger Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef för kontakt- och distanstolkning på Semantix.

Inför rekryteringsturnén har Semantix avdelning för tolkrekrytering förstärkts betydligt. Orterna man besöker i steg ett är Söderhamn, Sundsvall, Mora, Leksand, Borlänge, Malung, Karlstad och Lidköping.

– Vår personal arbetar under hårt tryck med tolkrekrytering. Det här är ett öppet och mer personligt sätt att komma i kontakt med de personer vi söker, säger Thérèse Björk, ansvarig för tolkrekrytering på Semantix.

Turnéschema

16 maj Söderhamn 09.00‒12.00 Busstorget i Söderhamn

16 maj Sundsvall 15.00‒17.00 Stora torget (södra sidan)

17 maj Mora 09.30‒12.00 Rosa Huset på Älvgatan 53

17 maj Leksand 15.00‒18.00 Kulturhusparkeringen

18 maj Borlänge 09.00‒12.00 Jussi Björlings väg på bussparkeringen

18 maj Malung 15.00‒17.30 Wille Tors torg på gågatan

19 maj Karlstad 09.00‒11.00 Stora torget

19 maj Lidköping 15.00‒18.00 Västra hamnen (vid Pingstkyrkan)

För mer information

Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef för kontakt- och telefontolkning,
08-506 119 11, elisabeth.dasilva@semantix.se

Ann Wikland, marknadskoordinator, 0769-46 85 55, ann.wikland@semantix.se

Semantix är Nordens största språkföretag, med tjänster inom översättning, tolkning och språkutbildning. Företaget har ett nätverk med 7 000 översättare, tolkar och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland. Semantix är majoritetsägt av private equity-företaget Segulah.

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.