5-i-topp: Resmål för stora och små

5-i-topp: Resmål för stora och små

Vet hur viktigt det är att barnen har det bra på semestern. Så familjesemestern kräver planering! Det är inte att bara boka ett dubbelrum någonstans och hoppas att det löser sig, utan det finns en del saker att ta hänsyn till. Här listar vi fem härliga resmål som kommer att glädja hela familjen.

• Gardasjön – Italien. Detta är en unik plats där naturen varierar dramatiskt från norr till söder. Gardasjön har ett bra läge och passar dig som vill åka på bilsemester, då du har många av landets vackra platser inom lagom avstånd. Utflyktsmålen är många och Gardasjön är paradiset för dig som gillar vindsurfing, bergsklättring, vandring mm. Möjligheterna att se och göra roliga saker runt hela sjön är obegränsade. Självklara utflyktsmål som vackra Verona, med den kända balkongen där Romeo och Julia suktade efter varandra, romantiska Venedig eller betagande Ledrosjön passar utmärkt som endagsutflykter. Ett besök på Gardaland är mycket uppskattat av både barn och vuxna. Låt barnen äta pasta och glass i världsklass!
  • Danmark. Danmark är verkligen semesterparadiset för familjen. Här finns milslånga och långgrunda stränder, små mysiga samhällen, äventyrsbad, LEGOLAND m.m. En fin upplevelse i Danmark är att bo på en genuin dansk kro. Vi har valt ut några av de mest attraktiva kroerna bland annat kring LEGOLAND® och Skagen. Det är även väldigt populärt att hyra ett eget hus vid en härlig strand.

• Berlin. Så klart att barnen kan följa med till Berlin! Här kan hela familjen ta del av intressant historia och kultur. Det finns även speciella stadsrundturer, barnteater och museum som är spännande. Är man sugen på äventyr och bad ska man bege sig till Tropical Islands Resort nära Berlin - badlandet är 4 000 m² stort och ligger 6 mil söder om Berlin. Ytan motsvarar alltså 8 fotbollsplaner!

• Alcudia, Mallorca. Detta är Mallorcas mest kända badort som vuxit upp längs den 14 kilometer långa sandstranden. Kuststräckan kantas idag av en fin strandpromenad med moderna hotell. Orten är som gjord för barnfamiljer med all service såsom restauranger och matbutiker på gångavstånd och en långgrund härlig sandstrand. Som gjort för en perfekt familjesemester.
  • Florida, USA. Den långa resan är mödan värd! Florida bjuder på ett härligt solskensväder året runt med oändliga, vita sandstränder. Också de små gillar sol i lagom mängder, varma bad och nya kompisar. I Florida finns det många parker som erbjuder båtturer med en s.k. airboat, speciellt vid Everglades. Detta är ett mycket omtyckt utflyktsmål då du bl. a kan få skåda alligatorer. I Orlando finns ett otroligt utbud av nöjesparker samlade. Främst då Walt Disney World Resort®, med sina många, fina upplevelser för hela familjen. Och givetvis bör du inte missa att besöka Seaworld och Universal Studios. Orlando är en stad du helt enkelt bör tillbringa några dagar i under din semesterresa.