Brexit leder till större efterfrågan på resor till Storbritannien

Brexit leder till större efterfrågan på resor till Storbritannien

Sembo ser en markant ökning i hur många som söker på resor till Storbritannien efter Brexit. Trots att pundet har varit starkt det senaste året har Sembo ökat sin försäljning av flygbiljetter och hotellnätter i Storbritannien i 2016 jämfört med 2015. Det är London som är det stora dragplåstret, och den senaste veckan har antal sök och bokningar av resor till London ökat med 45% jämfört med veckan innan. Jämför vi Brexitveckan med samma vecka 2015, är det en fördubbling av antal bokningar.

London är generellt en av Sembo-kundernas storstadsfavoriter, och utöver London bokas det också många resor till Skottland och städerna Glasgow och Edinburgh.

Det är alltid glädjande med höga försäljningssiffror, säger Michael Krüger, marknads- och försäljningschef på Sembo. Vi säljer överlag mycket bra i år, och nu verkar det som att Storbritannien får fler besökare på grund av Brexit.

För mer information kontakta:
Michael Krüger, Head of Sales & Marketing
michael.kruger@sembo.se

Kategorier

Stena Line Travel Group AB/Sembo är en av Sveriges största researrangörer. Sembo erbjuder flexibla, på egen hand resor med regujärflyg, färja och hyrbil till ca 200.000 boenden i 40 länder. Sedan 2015 finns även kryssning i utbudet. Resorna säljs online, per telefon och hos över 300 resebyråer i hela landet. Sembo etablerades 1987 och ägs sedan 2009 av Stena Line AB. Sedan 2012 är Sembo (sembo.se, sembo.no, sembo.fi, sembo.pl, sembo.de) en del av Stena Line Travel Group AB där även DTF-Travel, Nemrejse, FerideReisen, Best Travel, flygbiljetter.se och EOF ingår. Sembo har 55 anställda, huvudkontor i Helsingborg och omsätter årligen ca en halv miljard kronor.

Andreas Elmgren

Presskontakt Chief Operating Officer +46 709 436561
Stina Mander

Presskontakt Head of People and Communication HR & Communication 0732362414
Bruno Träthaug

Presskontakt Business Area Director Nordbeds +34600809175
Petra Birkhofer

Presskontakt Head of sales & marketing
Jari Virtanen

Presskontakt Chief Executive Officer +46 708 195966

Sembo - a new way to travel

Sembo strävar efter att vara just det här – någonting mer än bara en bokning för en övernattning, flygresa eller semester. Med att förenkla vägen från hur du väljer hotell, semesterhus eller flyg till att du har allt du behöver för att göra din nästa resa till din bästa någonsin. Hos oss finner du inte bara inspiration utan skräddarsyr din resa snabbt och enkelt, och bokar endast med ett klick. Välj mellan över 300 000 boendetyper världen över, kombinera med en bilresa med färja eller ta flyget. Vi är partner med nästan alla världens flygbolag.

Sembo | Stena Line Travel Group AB