Polen - hett resmål i höst

Polen - hett resmål i höst

Polen har seglat upp som en populär destination i höst. Förutom populära weekendstäder så lockar Polen med en vacker riviera, kultur, shopping och Spaanläggningar. Det är fortfarande prisvärt att resa till Polen och du kan unna dig det lilla extra. Hos Sembo har antalet bokningar till Polen ökat med 50 procent jämfört med samma period förra året.

Polen låter kanske inte som en självklar weekenddestination men har på senaste tiden blivit populärt bland svenskarna. Hos Sembo kan man se ett stort tryck på bokningarna nu efter sommaren. Det är Sopot och Gdansk som ökar mest i försäljning, närmare bestämt med 51 procent jämfört med samma period förra året.

Storstaden Gdansk är en gammal hamnstad med gamla kranar, sevärdheter, charmiga gator och bra shopping. Dessutom finns det kilometerlånga vita sandstränder som inbjuder till avkoppling och sköna bad. Även den anrika kurororten Sopot och dess vackra hotell, spaanläggningar och stränder lockar många svenskar.

- Polen erbjuder något för alla smaker- shopping, god mat & dryck, kultur, historia och dessutom är det väldigt prisvärt. Framförallt längst kusten har många hotell ett eget spa eller wellness där du kan unna dig prisvärda behandlingar. Det är också relativt billigt att både flyga och ta färjan till Polen säger Emma Foss, marknadsansvarig på Sembo.

I Polen finns ett rikt kulturarv, som tas tillvara på med beundransvärt engagemang. Här finns prisvärd shopping på lokala marknader med livlig atmosfär och i stora, moderna shoppingcentra. I Polen var kurorter vanliga redan på 1800-talet. Här finns idag lyxiga hotell med spaanläggningar, dessutom kostar spa ungefär hälften jämfört med Sverige.

Se film från Polens Riviera här: https://www.youtube.com/results?search_query=polens+riviera