Semper återkallar Eco äpple & pärondryck

Semper återkallar Eco äpple & pärondryck

Semper återkallar Eco äpple & pärondryck på grund av förhöjd halt av stråförkortningsmedel, klormekvat. Återkallelsen gäller förpackningar med bäst före datum 22.02.2020

Semper har upptäckt att produkten innehåller förhöjd halt av klormekvat, som är ett stråförkortningsmedel. Därför har Semper beslutat att återkalla samtliga produkter av Eco äpple & pärondryck med bäst-före datum 22.02.2020.

Kontroller har visat att halten av klormekvat i Eco äpple & pärondryck ligger över den tillåtna gränsen för barnmat, men långt under den nivå som är tillåten för konventionell frukt i butik. Semper bedömer att barn som har druckit av Eco äpple & pärondryck, inte är utsatta för någon hälsofara, men väljer ändå att återkalla produkten eftersom den inte följer barnmatslagstiftningen.

Semper beklagar det inträffade och ber konsumenter som köpt produkter att lämna tillbaka dem till butiken för att få pengarna tillbaka, eller kontakta Sempers Konsumentkontakt på: konsumentkontakt@semper.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Lindfeldt, kommunikationschef,

tel. +4670 276 10 35, e-post: anne.lindfeldt@semper.se

Ann Kemperman, kvalitetsingenjör

Tel; +4670 508 78 05, e-post: ann.kemperman@semper.se

Sempers välkända varumärke borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningar finns i Götene och Falun. Semper har cirka 240 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen HERO Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Läs mer på www.semper.se

Presskontakt Head of Corporate Communication Nordics at Semper AB Nordisk Kommunikations Chef Semper AB +46 70-2761035

Godare matvanor

Om Semper AB:
Det välkända varumärket Semper borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper AB ledande aktör i Norden inom barnmat, modersmjölksersättning och hälsosamma snacks. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningen finns i Götene. Semper AB har ca 300 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group. Läs mer på www.semper.se

Sedan 2006 ingår Semper AB i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder. Företaget grundades 1886 i Lenzburg, Schweiz, där huvudkontoret fortfarande ligger. Inom Hero Group är huvudkategorier barnmat & modersmjölksersättning, sylt och marmelad samt hälsosamma snacks. Produktportföljen består av flera välkända internationella och lokala varumärken. Missionen för Hero Group är “conserving the goodness of nature”. Läs mer på www.hero-group.ch