Hattrick i hotell för Semrén & Månsson

Efter att ha ritat prisvinnande designhotell som Avalon och Clarion Post har Semrén & Månsson nu fått möjlighet att skapa ett livsstilshotell utanför Göteborg. I november öppnar Vox Hotel i Jönköping, som vill erbjuda vardagslyx till alla.

– Genom att se till både form, teknik och ekonomi har vi tagit ett helt nytt grepp om hotellmarknaden och fört in en internationell atmosfär i en mellanstor svensk stad. Den exklusiva känslan från ett designhotell är genomgående på Vox, men tack vare yteffektiva lösningar erbjuds en stor variation av rum som passar även den prismedvetna gästen. Jag är stolt att säga att vi lyckades med målsättning att skapa vardagslyx åt alla, säger Magnus Månsson, koncern-VD på Semrén & Månsson.

Förståelsen för hotell-logistiken från Clarion Post och designkänslan från Avalon, var det som gjorde att ägare och VD Anne Robertsson, med byggherre Fastighets AB Eric Ekblad i ryggen, valde Semrén & Månsson som arkitektpartner.

Men inte bara insidan behövde ritas om. För att lyckas få den helhetsupplevelse Vox Hotel ville leverera till gästerna, behövde även fastighetens utsida få sig en upplyftning. Huset har fått ytterligare en våning där sviter planeras med utsikt mot Vättern, och fasaden kommer att byggas ut på entréplan.

I hotellets 143 rum går inredningen i majestätiska färger som purpur och guld, och i kakelmosaiken syns oljeskiftningar. Rummen är väl avvägda i storlek för att ge ett brett erbjudande till gästerna, och med smarta och yteffektiva lösningar ges rummen en större känsla än kvadratmetrarna visar på pappret. Dessutom skapar de exklusiva materialvalen en hållbarhet både i den långsiktiga renoveringsbudgeten och för gästens upplevelse av kvaliteten.

– Idag är vi konsumenter oerhört medvetna om hög teknik, inredning och design, vilket ställer nya och högre krav på hotellbranschen. Med Vox vill vi skapa ett framtida livsstilshotell som andas lyx. Oavsett om man väljer vår svit på 80 kvm som är en av Sveriges mest exklusiva, eller ett av våra minsta rum där fokus ligger på en god natt sömn har vi smarta och prisvärda alterantiv. I vår stora lobby kommer vi ha ett café som blir en mötesplats för både hotellgäster och Jönköpingsbor vare sig man är ute efter att ha ett informellt möte eller bara ta en kaffe. Vox Hotel kommer bli något alldeles unikt, alla som besöker oss ska få en upplevelse utöver det vanliga, säger Anne Robertsson.

Semrén & Månsson är ett arkitektkontor med närmare 100 medarbetare. Kontoret grundades 1969 och har idag verksamhet i Sverige, Ryssland och Polen. Med kvalificerad kompetens inom allt ifrån produktdesign till byggande och stadsutveckling arbetar kontoret med att omvandla kreativa idéer till lönsam och hållbar arkitektur. Semrén & Månssons drivkraft är att i varje unikt projekt hitta potential utöver det givna genom att låta form, teknik och ekonomi samverka. Vi kallar det att vara heltänkare. Läs mer på www.semren-mansson.se.