Geoenergilager minskar energikostnaderna för Brf Dikten 2 i Solna

Brf Dikten 2 på Virebergsgatan i Solna består av 186 lägenheter och 65 lokaler med en totalyta på 20 000 m2. Föreningen reducerar nu sin energiräkning genom att konvertera från fjärrvärme till SEECs geoenergilager.

-  Med ett eget system för uppvärmning tar föreningen kontroll över sin energiräkning och slipper den monopolsituation som upplevs med fjärrvärme. Den el som delar av den nya anläggningen drivs av upphandlas på en öppen marknad och väljer man grön el, som till exempel vindkraft, blir miljöpåverkan nära noll. Den totala årskostnaden blir dessutom betydligt lägre redan första året jämfört med fjärrvärme, säger Johan Larsson, VD SEEC.

I ett geoenergilager lagras överskottsvärme på sommaren och används sedan för uppvärmning på vintern. Lagret styrs via ett patenterat styr- och reglersystem som effektivt mäter och hanterar energiflödena. För Dikten 2 handlar det om totalt 37 borrhål.

- Vi är mycket glada att Brf Dikten 2 har valt SEECs geoenergilager. Den 10 september startar vi borrningen och systemet kommer att driftsättas under våren 2013. Kostnads- och miljöeffektiv uppvärmning ligger högt på många bostadsrättsföreningars agendor och vi ser därför ett ökat intresse för vår lösning. Många blir överraskade när de förstår hur mycket pengar de kan spara, säger
Johan Larsson.

Johan Larsson, VD SEEC, johan.larsson@seec.se, telefon: 073-370 07 48.

• Miljöteknik, återvinning

• dikten
  • borrhål
  • geoenergilager
  • fjärrvärme
  • miljövänlig
  • uppvärmning
  • energilager
  • bostadsrättsföreningar

• Stockholm

Av världens totala energiförbrukning går cirka 40 procent åt till uppvärmning, ventilation och kylning av fastigheter. För att nå svenska och globala klimatmål måste ny teknik ta plats på arenan. SEEC:s energilager är en effektiv geoenergilösning för fastigheter med ytor från 4 000 m2 och uppåt. Med vår lösning för uppvärmning och kylning kan primärenergin reduceras med upp emot 70-90 procent genom att energin lagras istället för att produceras. Sommarens överskott av värme lagras i borrhål och används för uppvärmning under vintern. Eller omvänt lagras kyla på vintern för att användas under sommaren. Borrhålslagret kan även användas för både värme och kyla vilket många kontors- och industrifastigheter har behov av. Välkommen till SEEC.