SEEC – ett av Sveriges hetaste cleantechbolag

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 11:46 CET

SEEC utsågs den 23 november till ett av Sveriges hetaste cleantechbolag vid Greentech Day 2011 på Tekniska museet i Stockholm. Juryn bestod av ett antal riskkapitalister som utsåg tre vinnare till priset Miljöaktuellts Greentech Top 3. Enligt juryn besitter pristagarna en teknik och innovationskraft som har stora möjligheter till framgångsrik kommersialisering. Konferensen anordnades av Miljöaktuellt i samarbete med Energimyndigheten, Tillväxtverket och Sveriges ingenjörer. Årets tema var ”från lokalt till globalt – utmaningarna och möjligheterna för svenska miljöteknikföretag”.

SEEC mottog utmärkelsen för sin klimatinnovation för uppvärmning och kylning av fastigheter. Idag bidrar fastigheter till en stor andel av koldioxidutsläppen och står dessutom för runt 40 procent av den globala energiförbrukningen. Med SEEC:s lösning för uppvärmning och kylning kan primärenergin reduceras med upp emot 70-90 procent genom att energin lagras istället för att produceras. Sommarens överskott av värme lagras i marken och används för uppvärmning under vintern. Eller omvänt lagras kyla på vintern för att använda till kylning av fastigheter. Kostnadseffektivt och med minimal miljöpåverkan.

– För att nå svenska och globala miljömål behövs ny teknik som är effektiv både miljömässigt och ekonomiskt. Just nu har vi flera projekt igång och växer ständigt. Vi är stolta över utmärkelsen och jag är övertygad om att detta kommer att hjälpa oss att sprida vår teknologi både i Sverige och utomlands, säger Andreas Andersson, vd SEEC.

Andreas Andersson, vd SEEC, andreas.andersson@seec.se, telefon: 073-335 99 70.

40 procent av den globala energiförbrukningen går åt till uppvärmning, ventilation och kylning av fastigheter. För att nå svenska och globala klimatmål måste ny teknik ta plats på arenan. SEEC erbjuder en effektiv lösning för ytor från 2 000 m2 och uppåt. Med vårt system lagras sommarens överskott av värme och används för uppvärmning under vintern. Kostnadseffektivt och med minimal miljöpåverkan.

Kommentarer (0)