Borlänge, Somalier och Bandy - ett omtalat integrationsprojekt

Borlänge, Somalier och Bandy - ett omtalat integrationsprojekt

Patrik Andersson har sedan premiären av filmen Trevligt folk åkt land och rike runt för att berätta historien om ett somaliskt bandylag från Borlänge. Att följa Patrik på Instagram är en upplevelse – han går på Kungamiddag, föreläser på hyresgästföreningar, pratar i riksdagen, i Almedalen, i Riga och presenterar Trevligt Folk för FN. Den 30 september kommer Patrik till Kulturhuset Kåken i Göteborg för att berätta historien som har hänfört en hel värld .

Patrik Anderssons engagerande, inspirerande och roliga föreläsning tar sin början i ett Borlänge som stod inför en rad tuffa utmaningar. Industrierna gick på tomgång, den stora musikfestivalen hade gått i konkurs och de 50 000 invånarna hade fått ett tillskott av 3000 somaliska flyktingar. Men där främlingsfientlighet och social utslagning kunde ha följt ville Patrik något annat. Han startade helt enkelt ett somaliskt bandylag!

Nu ska historien om det somaliska bandylaget från Borlänge bli tv-serie. Serien - som kommer visas på Kanal 5 efter årsskiftet - heter Trevligt Folk Deluxe. Onsdagen den 30 september kl. 18.30 kan du själv höra Patrik berätta om integrationsprojektet Somalia Bandy på Kulturhuset Kåken i Göteborg.

Följ Patrik på Instagram: patrik_andersson_somalia_bandy

Vill du prata med Patrik så nås han på 0760293038

Sensus studieförbund skapar och finns med där mötesplatser för bildning och kultur utvecklas. Det gör vi tillsammans med medlemsorganisationer, samarbetsparter och deltagare. Vi lyfter fram relationer, rättigheter, hållbarhet och livsfrågor. Allt vi gör är folkbildning.

Pernilla Zirn

Presskontakt Kommunikatör 0728532597