Elisabet Alphonce får pris för bästa mångfaldsarbete i Uppsala län

Elisabet Alphonce får pris för bästa mångfaldsarbete i Uppsala län

Nätverket Framtidsskapet arrangerar den 4 november det årliga Framtidskonventet på Uppsala Konsert & Kongress för att uppmärksamma mångfaldens möjligheter. På konventet delas Framtidsskapets utmärkelse Stafettpinnen ut för målinriktat och strategiskt mångfaldsarbete. Utmärkelsen går i år till Elisabet Alphonce för sitt arbete med att förändra attityderna kring psykisk (o)hälsa.

Framtidskonventet arrangeras för att medvetandegöra företag och organisationer om fördelar med mångfald i arbetslivet. Årets konvent fokuserar på språkets betydelse för att skapa inkluderande miljöer – för medarbetare, kunder och medlemmar. Medverkande vid årets konvent är bl.a. Zinat Pirzadeh, Kjell Kampe, Karin Mattson och Gunlög Sundberg.

Stafettpinnen är symbolen för ett strategiskt och målinriktat mångfaldsarbete som i år går till Elisabet Alphonce, utvecklingsledare för Uppsala kommun, Socialpsykiatri och Beroende, samt kampanjledare för (H)järnkoll Uppsala län.Motivering: Genom ett brett och långsiktigt arbete för ökad öppenhet kring psykisk ohälsa visar Elisabet att ett strukturerat och målinriktat arbete för att förändra attityder lönar sig. Elisabet har genomfört mer än 400 föreläsningar om vårdupplevelser, återhämtning, bemötande och inflytande. Hon har också skrivit böcker för barn och ungdomar om psykisk ohälsa. Med tydlighet, självklarhet, kompetens och engagemang ger Elisabet oss både kunskap och förståelse när det gäller de okränkbara mänskliga rättigheterna. För detta målinriktade arbete tilldelas Elisabet 2014 års stafettpinne.

- Stafettpinnen delas ju ut för årets bästa mångfaldsarbete och årets pristagare premieras för det idoga och kvalitativa arbete hon (Elisabet Alphonce) lägger ned på dessa frågor som berör oss alla. Elisabet är något av en kändis i dessa sammanhang, och det är fantastiskt vilka resultat kampanjen Hjärnkoll har åstadkommit i fråga om att förändra attityderna kring psykisk hälsa. Det är ett arbete som verkligen gjort skillnad, säger Olivia Novotny Bill, Sensus studieförbund, koordinator i Framtidsskapet.

- Priset känns som en bekräftelse av att psykiska olikheter är en del av det som gör oss till värdefulla, unika människor.  Vi är ju skapade av Gud, var och en till en unik individ, med olika styrkor, svagheter, egenheter och förmågor. Just det som kan vara en funktionsnedsättning i ett sammanhang kan också vara en viktig resurs som bidrar till utveckling och nytänkande. Vilken tur att vi är skapade så olika! Annars hade utvecklingen avstannat och samhället stagnerat, säger Elisabet Alphonce.

- Att se resurserna hos varje individ och ta tillvara förmågorna möjliggör mångfald, kreativitet och utveckling både i arbetsliv och i samhället i stort. För mig personligen har psykisk ohälsa vänts till en erfarenhet som berikar mitt arbete, och som möjliggör en djupare förståelse av livet. Det är numera en kunskapskälla som jag föreläser utifrån och som ger inspiration till att skriva och måla. Jag är djupt rörd och tacksam över priset, säger Elisabet Alphonce.

Mattias Jonsson